måndag 14 november 2011

Bra Regnbågsfiske i gölen.

Det var flera som drog sig ut i dimman till Rismåla göl, under tidig söndags morgon och jag tror att alla fisk fisk, man hörde och såg en del plaskande och jagande med de små håvarna som folket har med sig. Den senaste utsättningen inför vintern bådar gott för vinterfisket som är roligt och kvaliteten på fisken är väldigt bra med hela fenor och bra vikter.Jag slapp som tur var dessa läckerheter under mitt karpfiske, men jag såg dem ganska ofta vaka över min mäskplats och senare på kvällen kom de närmre land och denna tog en spinnfiskare på andra sidan av badplasen och den föll för en Hansen Flash 16 grammare i en blå/silver färg. Fångstmannen var väldigt stolt och glad, då det var hans största Regnbåge och jag vägde den åt honom. Exakt 2,1 kilo och det är en fin fisk med bra kondition som synes.

Tidigare kom det en annan fiskare och provade samma plats och denna gång var det med en kastkula och en 2 meters tafs som hade en gul Montana i änden. Igen vägde jag fisken åt denna kille och med sina 1,8 kilo, så var han nöjd. Han hade tappat en del fisk under sin rundvandring, fast det var på drag i silverfärg med lite rött och vid en närmre titt såg jag att hans krokar var slöa och inte supervassa som de borde vara och han fick en liten tacksam lektion om hur man sliper sina krokar, han tackade mig och försvann. Jag tror att han redan har varit och köpt sin en liten fil eller ett krokbryne.

Jag tycker det är bra att klubben fick tag i lite större och fina fiskar inför vintern, jag tycker om att pimpla efter Regnbåge med ett mjuk och klent spö och jag bara njuter av drillningen av dessa helgalna fiskars kamp under isen. En liten balanspirk eller en bit räka på en krok och 20 - 30 cm tafs mellan räkan och blänket och sen är man igång. Det finns väl inte mycket som slår en fin solig dag på isen, en fin Regnbåge i kassen och en fight att minnas, väl hemma serveras läckerheten med den egna saften från foliepaketet till lite potatis och en kall.....den tiden kommer!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.