lördag 12 november 2011

Hur länge ska det dröja innan isen kommer?

Jag skriver inte dessa rader för att jag längtar efter is, men jag låg ute igår och kände på kinderna efter landning av en mindre karp, hur det det bet lite och frågan kom upp, hur länge kan det hålla sig öppet? Staffan sänkte mig lite med orden, det kan vända på ett par dagar och då är det över för ditt karpfiske! Jag ville inte höra dessa ord, jag ville inte tro honom, men det är fakta att dem senaste åren, så har kylan kommit antingen i början elle mitten av november och jag har lite panik i kroppen, jag vill så gärna ha en månad till och man ber till vädergudarna varje kväll vid sängen.Förra vintern var ingen höjdare med en tunn is och sen tonvis med snö, detta skapade bara problem under hela isfiskesäsongen och det vill jag inte ha igen. Senare pressades snön ihop och vatten steg upp på isen och sakta, men säker frös hela skiten ihop till en tjock massa, som såg ut som gröt på mina vatten och det var nog en av de sämsta vintrana jag har upplevt resultatmässigt. Vintrana mellan 1985 - 1988 var likadana, men fruktansvärd kyla, men fisket var på något sätt bättre. Jag tävlingspimplade på den tiden och det var en jobbig tid att pulsa i snö och sedan borra hundratals hål för att få ihop en bra vikt i skryllan.

Jag avslutar med två bilder, som på ett fint sätt beskriver förra vintern, det var jobbigt med en 200 mm borr och den eminenta Hr. Slättengren fick i det närmsta ligga på knäna för att komma genom den frysta gröten. Detta shit hämmar fisket och man är inte så värst sugen på att flytta spöna ofta, vilket kan vara en stor fördel under isfiske efter gädda och andra arter.

När snömängden väl var nere på en hyfsat nivå, så kom det ytterligare 30 cm under natten och man fick ha med sig snöskyfflen för att gräva rent och få ner lite ljus i hålet. Nej fy fan, inte en vinter med detta igen om jag får be, det räcker med 20 cm bra kärnis och max 10 cm snö, så man får en bra och sträv ytan att röra sig på och ljuset kommer genom lite i alla fall. Önsketänkande eller inte? Vi får se hur det blir och vad som kommer ner uppifrån. Något säger mig att vi tyvärr är inne i ett stim av dessa snörika vintrar och i så fall har vi två kvar....någon som har telefonnummret till Apolloresor?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.