fredag 4 september 2009

Palomar knuten, krokar och kräk.











På översta bilden ser du Palomarknuten, en knut jag använder mycket i mitt fiske och den fungerar både till mono och braids. Titta och öva, du kan ge din färdiga knut en liten droppe snabblim för säkerhets skuld, men det behövs egentligen inte, utan det är mest en confidence booster. Glöm inte att fukta knuten med saliv innan du drar ihop den och lämna 2 mm tamp.
Du har 2 bilder med dem krokarna jag använder i mitt eget gäddfiske och jag har aldrig varit med om några som helst problem vad gäller skärpa, styrka eller att dem har rättats av en fisk. Du ska köpa kvalité och inte kvantitet när det gäller dina fiskeprylar och med tanke på att kroken är den sista länken mellan dig och fisken så är den viktig, samma sak gäller din huvudlina och lekanden.
Nedersta 2 bilder med kräk, bilderna är tagna av Magnus "Lillstjärten" Werthwein och med dessa i sin närhet gäller det att hålla undan mat, beten och annat löst. Avslutningsvis, så har Bengt lovat mig att få hänga med ut på en båttur efter Gädda i höst och den sammandrabbning kommer vi nog att skriva om lite längre fram under hösten. Jag hoppas att Bengt lyckas få någon liten snipa, så jag kan ta en bild på honom. Själv ska jag bara dra ett par över 10 och sen sola och dricka kaffe. - Ni vet jag hatar spinnfiske och är lat :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.