fredag 25 september 2009

Kartlägg dina fångster, ståndplatser och lekplatser.











Ett bra sätt att alltid ha något att fiska på, är att kartlägga dina fångster, ståndplatser, lekplatser, vår andra får fisk, djup, växtlighet mm. Det gör att du i framtiden har alla uppgifter uppskrivna och det är värdefullt, den dagen du sitter hemma och är fiskesugen, men inte vet vart du ska fiska.
Du behöver inte ha en lika detaljerad karta som den jag viser här, men jo mera du får med, jo bättre är det. Skriv även upp vilka metoder, beten, väder och tidspunkter som är bäst för respektiva vatten. Allt detta kommer att bilda ett mönster som du kan följa i framtiden och det underlättar ditt fiske och sparar en massa dyrbar tid.
Jag har alltid ett par wobblare med mig, man vet aldrig när dem kan behövas och det är bra tidsfördriv om inte annat i väntan på napp. Jag använder dem oftast på lekplatser, var det ibland gäller att reta upp fisken till hugg. Det som man inte kan skrämma bort, äter man upp! Det är lite av gäddhonans beteende under leken och efter lekpostyret ryker hannarna om dem inte försvinner.
Du ser här hur jag använder mitt Smartcastlod, antingen för lodet flyta runt på ytan eller så har jag det liggande fast över en ståndplats vid hjälp av ett blysänke. Hittar jag en fisk, så lägger jag ut mitt bete och det brukar inte ta lång tid innan nappet kommer.
Bild 4. Lekplatser som denna kan var lite svåra att fiska av, dels på grund av att den ligger nära land och det är öppen terräng, samtidigt är vattnent klart på våren. Jag kommer väldigt tidigt, helst när det är mörkt och placerar mina beten. Själv sitter jag en bit bort och väntar, en pop - up fisk syns bra och retar ofta Gäddann till hugg, mest på grund av irritationen över "inkräktaren" som inte flyr.
Bild 5. En gädda med bra kondition, glöm inte att prova med mäskning, det ger bra resultat. Ett par kilo med fiskbitar under veckan och inget när du fiskar, vad har dem då att välja på? Ganska enkel matematik eller hur? Prova och du kan uppleva ett fiske du sent kommer att glömma!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.