måndag 14 september 2009

Lite tips och resentioner.











Dagens inlägg blir en blandning av lite tips och ett par resentioner, inte mycket, men dem kan vara bra att ha med sig i bakhuvudet och du kan behöva dem i ditt fiske.
Bild 1. Små feeders som dessa Drennan close - ends kan plockas i sär och din lina kan dras genom själva kroppen som typ ett in - line bly, därefter tar du en tampong modell mini och stopper in i feedern och den passar perfekt.
Nu lägger du hela kittet i en burk med en blandning av flavours, olja mm och låter tampongen suga åt sig godsakerna och därefter kaster du ut. Jag brukar ha den sittandes på den övre delen av min ståltafs och det drar till sig Gädda, Ål, Lake, Abborre och du kan även använda denna metod till Braxen,Sutare, Färna mm.
Bild 2. Starlights är kända av dem flesta, men man använder dem bara till sina flöten under nattfiske och det finns flera användningsmetoder som t ex att montera en Starlit mellan dina krokar under Gösfiske eller under nattfiske efter Gädda. Malen reagerar också positivt på lite lyse runt betesfisken. Sen kan du montera dem i en del konstbeten som är gjorda för ändamålet och du kan montera dem på spötopparna när du trollar under natten efter Gösen, du kan ha dem som nappindikator på dina quiver och swingtippar samt alla dina flöten som har en hylsa för dem.
Bild 3. Jaxon Concept Line Premium är en superstark spunnen lina som är svart. Denna lina har en otrolig styrka och den passar bra för chock-leaders, Jerkfiske, slowtrolling, spinnfiske samt flötmete. Den är flytande och håller färgen bra och den är totalt stum och som sagt fruktansvärt stark, jag är inte människa att dra sönder den för hand med ett par arbetshandskar.
Bild 4. Storms Polaroid glasögon. En viktigt ingrediens i fisket, du ser vad som följer efter dina beten, du kan se fisk, du slipper huvudvärk under soliga dagar och dem skyddar dina ögon mot din vingliga kompis drag. Mycket man inte tänker på, men dessa är enastående och jag rekommendera dem gärna. Vad du ska tänka på när du köper solglassögon är att dem är lätta och sitter riktigt bra, dem ska inte glappa eller sitta löst. Ha gärna ett senilsnöre i dem, så du inte tappar dem i sjön.
Bild 5. I vår fiskeutrustning finns massor av grejor som är ömtåliga som t ex flöten, indikatorer, pannlampa, ficklampa, injektionssprutor och nålar, samt en massa andra saker. Dessa saker bör du skydda i någon form av tub och min lösning har blivit att jag kapar ner spötuber i rätt slängd. På bilden ser du mina som är gjorda av spötuber från Fox spön, jag lossnar försiktigt bottenlocket och kapar röret i rätt längd och limma sedan fast locket igen.
Resultatet blir en tub med stängbart lock och visst ser dem fina ut, jag har dem till en massa saker och än har inget gått sönder. Det finns tuber att köpa, men jag tycker att du ska göra dina egna, då får du dem som du vill ha dem.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.