onsdag 23 september 2009

En blandning av lite tips!











Det blir en lite blandning av lite tips denna gång, mest för att du ska se var jag prediker i mina inlägg kring fisket efter Gädda. Små, men bra tips som gör ditt fiske bättre och roligare.
Bild 1. Här ser du Smartcastlodet i funktion, djupet är 1,6 meter och vid en liten brant står en Gädda ca 40 cm över bottnen och lurar.
Tyvärr syns inte lodet på bilden, men där lodet befinner sig, lägger du ut ditt bete och Gäddan fixar resten, om den är hungrig. På displayen ser du även att det finns hård botten på platsen och hade det funnits växtlighet, hade det varit lite lodrätta streck på displayen runt fisken.
Bild 2. Ett vanligt flötmetestackel, som du ser har jag ett beteslås mellan tacklet och min wiretafs. Det gör att jag snabbt kan koppla av tafsen och slipper knuta om varje gång och jag kan även koppla loss en sprallig Gädda som kan trassla in sig i håven mm. Man kan få byta wiretafs flera gånger per dag och jag står inte och knuter i minusgrader.
Bild 3. Vid fiske med Sunken Pater - noster tackel använder jag blyfria sänken som dessa på 60 gram. Det händer ofta att Gäddan biter genom den tunna linan som går mellan tacklet och blyet, man behöver jo inte öka på dem redan befintliga miljöproblemen. Så kan du, så försök att fiska med blyfria sänken.
Bild 4. Kom till vattnet tidigt och kom med upptacklade spön. Stå inte med frysna fingrar och tackla upp dem, utan gör det hemma i värmen och vid fiskeplatsen är det bara att montera dina betesfiskar och koppla på dina tafsar. Det går fort och du får ut dina beten i god tid innan Gäddan börja sin jakt efter föda, du kan även förbereda lite nya wiretafsar med betesfisk. Så är det bara att byta när du har fått en fisk. På bilden ser du mina spön, 3 för bottenmete och ett för driftfiske eller flötmete, det mesta täcks genom dessa upptacklinger.
Bild 5. Här ser du hur viktigt det är att ha en bra färg på dina Drop - off indikatorer, ibland får man ha spöet stående i högt gräs eller bakom en buske mm och den måste synas. Se till att du aktivera dina nappalarm, så du även hör när en fisk tar ditt bete, vi får inte låta fisken svälja våra krokar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.