söndag 13 september 2009

Floats, rigs, braids, adjustable pater noster and The Lady of the Lake.











Lite blandad kompott med andra ord i detta inlägg och det är väl bra med blandade nyheter? Jag kommer inte ihåg, när jag senast köpte ett flöte för gäddmete, måste nog vara över 10 år sedan och jag tror bara att jag köpte det för att få en mall eller måtten. Jag gör mina flöten själv, inte av snålhet, men jag anser att det finns bättre saker att lägga 59 kronor på, än ett flöte som bara ska visa mig att jag har napp.
Visst blir det betydligt billigare att göra dem själv och du får dem som du vill ha dem. Många av dagens flöten håller inte för en helgs fiske, så illa är det och då blir det snabbt dyrt att flötmeta sina gäddor. Vi ska titta lite på hur du enkelt kan göra dina egna och så dem håller, jag har flöten som jag gjorde för 10 år sen, dem fiskar jag fortfarande med!
Ett flöte ska vara välsynligt, vara känsligt och vara utformad på olika sätt för olika metoder, men det skall framför allt försvinna från vattenytan!
Bild 1. Här ser du en del av dem modellerna jag använder och gör själv, jag gör dem av Balsaträd och en del görs av stavar av Furu eller Gran. Jag använder även en del smala plaströr i 12 -16 mm i vit färg, det är en bra grundfärg och jag behöver bara spraya dem med en signalfärg.
Vi ska titta lite på tillverkningen. Mina flöten för Floatledgering är dem smala och det är ett vit plaströr som är fyllt med frigolit och sen är änderna stängda med Epoxy lim och i nedre änden är en ring monterad och överdelen målad i önskad färg. Jag gör också dessa i Fura eller Gran som är mera stabila i hårt väder mm. Jag rundar ena änden (toppen) och i den andra änden borrar jag ett hål och trycker in ett lekande, sen borrar jag med et 1 mm borr från sidan och sticker in en liten metallpinne som låser lekandet. Jag spetsar den nedre delen vid lekandet och sen limmar jag fast lekandet med Epoxy lim, se till att lekandet kan rotera! Sen grundmålar jag halva flötet med vit färg och därefter med signalfärg. Jag lackar alla mina flöten med 6 - 8 lager båtfernissa, jag kollar bärkraften och skriver det på flötet innan sista lackningen. Jag gör en modell med en dartvinge på och använder detta flöte till driftfiske med små betesfiskar, fast det håller uppe en hel Sill.
Glidande flöten gör jag av Balsaträ som jag kapar till önskad storlek och borrar genom dem, sen är det dags för den genomgående tuben som ska limmas fast med Epoxy lim. Sen fila och putsar jag flötets form och sen är det samma lackningsprocedur som alltid 6 - 8 lackninger och dessa håller. Du kan göra dina glidflöten i olika storlekar och även några som du kan ha till dina Sunken Pater noster tackel, dessa målar du mörkgröna eller mattsvarta. Jag kommer under nästa inlägg med lite närbilder på mina flöten, så du ser hur jag har gjord dem.
Bild 2. Justerbart Pater noster tackel. Bilden är från min bok: Så fånger du storgäddan som kom ut 1998. Det är enkelt att göra ditt PN- tackel justerbart, allt du behöver göra är att i stället för en lina från översta lekandet på wire till sänket, så knuter du fast ena linänden till detta lekande och trär på ditt sänke. Därefter knuter du en stoppknut på lina med sänket, du har nu en lina som är en stor ögla och med stoppknuten kan du nu justera hur högt över bottnen din betesfisk ska stå. På bilden ser du hur du kan justera det vid fiska på en brant eller kant och du slipper att knuta om varje gång.
Bild 3. Jag har haft lite tankeverksamhet kring fiske med fiskbitar mm. Jag använder Kebab - riggen för det mesta, men ibland vill man snabbt fiska med en fiskbit och då uppstår ett problem. Fisk som Makrill och Ål har fruktansvärda sega skinn och med en enkelkrok är det inte lätt att kroka Gäddan. Min lösning har blivit 2 stycken enkeltkrokar på en kort wire, krokarna hålls ihop vid hjälp av en bit shrink-tube, fiskbiten monteras på ena kroken och Gäddan fastnar på den andra.
Lite av ett nödtackel om man inte har färdiga Kebab- riggar med hair klara. Dessa funkar bra och jag gör dem i olika längder, oftast korta då dem får stryk och bör bytas ofta. Glöm inte att använda en overtrace vid detta fiske om du poppar upp din fiskbit!
Bild 4. Braided lines. Bilden viser en Dyneema lina, ett av dem starkaste material vi har för vårt fiske. Dessa linor finns i sjunkande och flytande varianter, dem är stumma, tunna och grymt starka. Detta gör dem ochså betydligt dyrare än vanlig nylonlina, men dem har också en längre livstid och du får faktiskt mera fisk med dessa linor.
Du får bättre nappindikation med dessa stumma linor. Du krokar fisken på långa avstånd under driftfiske och stumheten gör att fisken krokar sig under trollingfiske. Braids är ett måste om du fiskar på stora avstånd, en nylonlina har mycket töjbarhet och du kommer inte att kroka din gädda. Så du som kastar din halva Makrill till horisonten eller driftfiskar på 100 meter elle mer måste använda braid och rätt spö!
Braids kan vara lite besvärliga under fiske i minusgrader, men köper du en braid som är hårt spunnen eller flätad, så suger den inte till sig så mycket vatten att den fryser något nämnvärt, har du en löst spunnen braid får du problem och bör byta till mon och fiska närmre land, kom ihåg att ha extraspolar med dig, så du snabbt kan byta!
Bild 5. The lady of the Lake. Jag fick denna bild av en Engelsk gäddmetare som jag har bra kontakt med, en av hans kompisar gör dessa i planchstorlek och visst är dem fina och priset är därefter. Nick som skickade bilden till mig landade 2 stora gäddor i River Kennet i våras och jag hoppas att jag kan få ett par bilder av honom, så ni kan få se dem, båda vägde över 35 lb och dem togs samma weekend och bara 300 meter mellan fångstplatserna. En på Spratt (Skarpsill)och den andra föll för en halv Makrill. Får jag bilderna, så kommer dem upp här på bloggen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.