måndag 28 september 2009

Fyra bra knutar och vad jag kallar kvalité bland rullar.











Bilderna på dem fyra knutarna avfotograferade ur min bok: Så fånger du Storgäddan, därav lite taskig kvalitet, men dem visar dig ändå hur du ska göra dem på ett bra sätt.
Översta har du 5 - turn Grinnerknuten, som du kan använda till båda nylon och spunnen lina, du kan ge den en pytteliten droppe med snabblim om så önskas. Bra knut för krokar, lekanden mm.
Nästa knut är en glidande/flyttbar stoppknut som du använder till ditt flötmete. Du kan använda en bit dacronlina eller en bit power gum lina för bästa resultat, knut den lagom hårt, så du kan flytta den på din huvudlina.
Tredje knuten är en 4 - turn Waterknot och det är en av dem bästa knutarna för att skarva ihop två linor, själva knuten blir minimal och rinner lätt genom spöringerna. Används även för att montera chockleaders och braids till braids samt braid till nylon, ge den en liten droppe snabblim och trimma den kort.
Fjärde knuten är en Palomarknut som används till krokar, lekanden mm. Super enkel och liten knut som blir otroligt stark om du bara gör den rätt. Tänk på att alla knutar ska fuktas med saliv innan du drar ihop den och glöm inte att provdra dem innan du börjar fiska. Kan du inte dra sönder dem, kan ingen fisk göra det och det ger en bra känsla den dagen gammalgäddans mormor hänger fast på dina krokar.
Nedersta bilden är vad jag kallar kvalité bland rullar! Jag hittade ett gammalt kvitto på ett köp när jag städade och det visade sig vara från 1989 var jag köpte 4 Shimano Aero GT Baitrunners. Dessa rullar är drygt 20 år gamla och jag har aldrig bytt en ända del i dem eller haft dem på service, jag har tvättad dem och gett dem olja och fett varje år and that´s all!
Jag märkte snabbt vilken kvalité det var och redan året efter köpte jag 3 stycken till och 3 stycken 3500 Aero GT, en lite mindre modell. Alla dessa rullar går som klockor den dag i dag och jag har alldrig haft det minsta problem med dem, jag har dock på senare år köpt ett gäng extraspolar med metallkant.
Efterföljaren hette Shimano 8010, som hade 4 kullager och dubbelvev, men här började också problemen att komma o s v. Ni kan inte fatta vad mina gamla rullar har varit med om. Gäddmete, spinnfiske, spodding, featurefinding, stalking, karpfiske, Gräskarpsfiske, trolling, you name it and it has been done! Numera försöker jag att slita ut dem med gäddmete, men det verkar vara svårt och med tanke på att jag köpte dem för ca 600 kronor styck på den tiden, så ska man inte klaga.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.