torsdag 10 september 2009

Drop - off indikator, Overtrace och andra viktiga tillbehör.











Denna gång ska ví titta lite på Drop - off indikatoren och hur du enkelt kan göra den själv. Vi ska titta på hur du kan fintrimma dina tackel och jag ska förklara "Overtracewiren" jag fick en del mejl kring denna och nu reder vi ut det en gång för alla. Avslutningsvis titta vi in lite bland småprylarna. Jag får en otrolig respons från er därute och det uppskattar jag verkligen, enormt roligt att höra! Det är även flera som ställer frågan om dem får länka mina bloggar till sina sider, visst får ni det! Jo flera som läser mina alster, jo bättre blir det för era fångster och för fiskarnas framtid. Så bara dra på och sätt på möö färg, nu börjar vi dagens övning!
Bild 1. Drop - off indikator behövs det? Ja! I alla högsta grad och grunden till detta är flera. En Gäddan kan svälja ett bete väldigt fort och ibland gör dem det på platsen utan att röra sig ur fläcken. Detta måste vi upptäcka så fort det sker och det är då din indikator hjälper dig. Har du den rätt inställt kan en Gädda inte ta din bete utan att det syns på indikatorn och hörs via ditt nappalarm, så dem är otroligt viktiga! Vi vill inte ha fisk som har svalt ner båda krokarna, vilket innebär stora problem för både fisken och dig, så du har ett stort ansvar.
Jag gör mina Drop - offs själv av en Ping-pong boll, linclips, en pinne eller en bit Dacronlina, lite vikter och ett verktygsclips och du ser på bilden hur dem ser ut och jag tror att du ser hur du ska göra dem. Måla gärna bollen i en färg som syns i alla väder, orange är en bra färg, vikten bör vara justerbar och verktygsclipset ska passa för dina banksticks.
Montera indikatorn på banksticksen så att den sitter högt på denna, placera spöet så att linclipset sitter direkt under din rulle, ett par centimeter bakom byglen. Din lina ska vara uppstramat mot ditt bete och din indikator ska sitta tight mot rullen/byglen, nu kan Gäddan inte ta ditt bete utan att det syns! Glöm inte att fiska med öppen bygel!
Bild 2. Blyhagel! Nu tänker du nog att ska jag behöva att dra med mig dem också? Mitt svar är ett rungande JA! Gäddan tycker inte om motstånd från våra tackel eller flöten, så dem är viktiga. Du kan fintrimma dina tackel till den milda graden att dem, för Gäddan blir i princip viktlösa med dessa blyhagel och jag ska ge lite exempel på detta. En del poppa upp sina deadbaits och slänger på 3 SSG - hagel och det är klart! Så gör man på alla tre spön, klockan 9 kommer första nappet, indikatorn sjunker 5 cm och sen händer inget mera! Man resonerar att det var en liten Gädda. 20 minuter senare sker samma sak på nästa spö och när man vevar in är det gräs på tacklet o s v. Hade man justerad sina tackel i vattenkanten, så betesfisken hade sjunkit väldigt sakta ner till bottnen, hade det aldrig hänt och man hade nu haft två fiskar på mattan.
Samma sak vid flötmete! Du kommer till vattnet med ditt flötmetstackel monterad på spöet, helt okay! Men tittar vi ner i beteshinken så är det oftast en väldig variation på betesfiskarnas storlek och det stämmer inte med flötets bärkraft. Ena Mörten passar perfekt till flötet och nästa passar inte alls på grund av betet är mindre eller större och det är nu du ska justera vikten så det stämmer. Börjar du inse vad du har gjord för fel under alla år? Bra, ändra det och du slipper en massa napp från Gäddor som släpper ditt bete efter ett par sekunder. Justera alltid dina tackel, det ger mera fisk oavsett art!
Bild 3. Overtrace. Som du ser på bilden så är den delen av wiren som är mot spöet en bit längre än den delen med krokarna på. Detta är viktigt under både flötmete med levande fisk och vid fiske med upp poppade deadbaits och jag ska förklara. Flötmetar du med levande betesfisk, så finns det en risk att dem simmar uppåt och har du inte en overtrace kan en Gädda bita av din huvudlina om den hugger just i det ögonblick var din betesfisk befinner sig uppe vid din huvudlina.
Har du en längre overtrace kan detta inte hända om du har placerad dina bly på rätt ställe, som är längst ner på denna overtrace. Om du fiskar med deadbaits som står en bit över bottnen, så kan det händer att dem faller ner över din huvudlina och hugger en Gädda då kommer den att bita sönder eller skada din huvudlina. Har du en längre overtrace kan det inte hända, Gäddan kommer att hugga fisken och din overtrace och din huvudlina klarar sig.
Bild 4. Alla dina småprylar bör du ha i en liten ask med en massa småfack, gärna en modell som du kan ha i fickan. I denna har du pärlor, flötesstopp, spinnerblades, lekanden, krok, cross-locks mm. Asken bör ha så pass stora fack at det är enkelt att få tag i prylarna även med frysna fingrar och det finns ett hav av lämpliga askar på marknaden som passar för ändamålet typ Plano, Fox, Chub och Korum, dessa är kvalitetsaskar som håller länge och du har olika storlekar att välja på.
Bild 5. Min egen småprylsask är delad i två delar, varav den ena delen är för krokar och lekanden och den andra är för pärlor och andra småsaker. Flöten och indikatorer har jag i avlånga boxar som jag har gjord av spötuber som ger ett mycket bra skydd för dessa ömtåliga grejor. Mina injektionssprutor och nålar, för oljor och flavours har jag i en box med lock, inte i en tub var man håller ut dem i handen och kan skada sig! Se till attt du har skydd på dina nålar, du kan få fruktansvärda infektioner om du sticker dig på en nål med gammal flavour och fiskslem, jag vet av erfarenhet!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.