torsdag 26 april 2012

Silverpilarna runt Öland.

Nu verkar det ha släppt lite och nu är Havsöringen inne längs Ölandskusten, jag hör flera, som har haft bra fiske, men de stora lyser med sin frånvaro. än så länge.
Det är bland steniga stränder du hitta Havsöringen och på den så kallade Leopardbottnen, som består av sand, grus och mindre stenar. Här ska du söka fisken, här jagar de Tobis och letar Borstmaskar. Jag tackar Liljan för bilden!
Det finns fina havsöringar runt Öland, här en 4 kilos bit från förra året och redan i år, har man tappat fisk i samma klass och även de som har varit större.

Havsöringens hopp och sagolika rusningar gör det svårt, men med koncentration under fiske, blixtsnabba mothugg och sylvassa krokar, så ska det gå.
Många gör felet att man bara går ner och kastar ut lite på måfå, börja ditt fiske en bit från stranden och fiska av området framför dig i en solfjäderform.

Alla öringar har en otrolig bra syn och den märker dig snabbt och drar sig undan. Kasta och var koncentrerad hela tiden och kolla hela tiden om något följer efter ditt drag.

Ett vevstopp i rätt sekund kan och vill utlösa hugget, eller kanske en ökning av invevningen? Variera invevningen hela tiden och prova alltid olika färger under ditt fiske.
Oftast följer Havsöringen ditt drag under en längre sträcka och hugget kommer kanske 4 meter ifrån dig och då är det inte lätt.

Jag hade en sådan upplevelse under min tid i Danmark, vi fiskade lite norr om Hornbäck och en stor Havsöring följde efter mitt drag och högg inte, utan den gick bakom mig och ställde sig mellan mina ben!

Jag sade till polaren att han skulle kasta förbi mig och veva in draget så nära mig, som bara var möjligt. Öringen högg och därefter hoppade den över mitt huvud och var borta, jag uppskattar denna öring till ca 80 cm och den hade blivit ett långvarigt minne.
Du har dina favoritdrag, men fungerar inte dessa, så gå genom allt du har, för eller senare, hittar du något som passar Silverpilarna.

Långsmala, långt kastande kustdrag, som dessa brukar oftast ge fisk, se gärna till att du har någon form av huggmarkering på dina drag och se till att du har minst två springringar mellan draget och kroken.

Dessa dubbla ringar hjälper ofta till mot hoppande öringar, som använder drags tyngd som en kofot och de kan bända loss sig i hoppet. Ringarna och att spöet är nere mot eller under vattenytan, minskar risken för tappade luftakrobater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.