torsdag 19 april 2012

Så undviker du trassel vid fiske på längre avstånd.

Jag har fått flera mejl kring detta med att wiren trasslar sig runt lekande på blyet och ett av dessa mejl kom från Logan Nilsson.

Hej!

Äntligen öppet vatten igen, var skitfiske under vintern för min del.
Läste lite på bloggen, där du skrev om småprylar till gäddmete.
En grej som var ny för mig som jag funderat på var dom små plaströren du skrev du hade för förhindra trassel.
Nyfiken som jag är undrar jag hur  var du har dom på tacklet o hur det funkar.

Mvh Logan
Ps keep up the good work!

Jag gör dessa små rör i olika längder och de förhindrar trassel under långa kast, genom att de håller wiren borta från lekandet och annat under luftfärden.
För kortare kast, säg upp till 30 meter fungerar det utmärkt med 2 stycken 8 mm pärlor, som också skapar ett litet avstånd mellan wire och blyets lekande.
Kordas Shok Beads fungerar på samma sätt som ett par pärlor, men det blir genast dyrare. Se alltid till att du har en sleeve över ditt lekande på blyet, har du inte det, kan wiren, få så pass stora kinks eller skador att den kan gå av i krokningen eller under press.
De små rörbitarna (Booms) ska placeras på detta sätt och du ser på bilden att bommen håller lekandet borta från blyet och under kastet styrs det hela rätt och är till 98 procent trasselfritt.
Här är det ett bete, som ska fiskas pop - up över ganska högt gräs och jo längre wirar du har, jo större är risken att det vill trassla sig under kastet.
Här en bild på hur det hela ser ut, ska du kasta riktigt långt och vara helt säker på att inget ligger trasslat, så kan du göra en liten knut med PVA - string som håller ihop det hela.

PVA - stringen löser upp sig i vattnet och gäddan kan ta betet utan något större motstånd. Man bör veta att en gädda accepterar ett visst motstånd från en levande betesfisk, men inte från ett deadbaits, de vet att betet är dött genom doften!
Gör dina bommar i olika längder, ha dem lösa eller som här nederst fast på blyet. Jag använder dessa längre mest till fiske på långa håll eller i gräs, var bommen sticker upp och hela tacklet ligger utsträckt på gräset.

Ibland knyter jag fast en tyngd med PVA - string och fiskar frilina på långa avstånd, grunden till detta kan vara dels bottenbeskaffenheten mellan mig och betet och det är lättare att landa en gädda utan ett tungt bly som håller fisken nere mot bottnen.

Jag hoppas att Logan och ni andra är nöjda med detta lilla svar, om inte får ni gärna återkomma med flera frågor, vi löser det mesta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.