onsdag 4 april 2012

Ska Påsken gå i Gäddans tecken?

Det kan mycket väl bli så för min del, med tanke på de kalla nätter, som råder och gryningen ska vi inte bara snacka om. 

Minus 6 grader igår på morgonen och det där tycker inte karparna om, så ändras inte vädret till det bättre, så sadlar jag om hästen och fiskar gädda under påsken!
Jag vill ta tillfället i akt och önska er alla en riktig glad och fiskfull påsk, vi behöver dessa dagars frihet för att ladda batterierna och vad kan vara bättre än, att fiska lite mellan all mat och god dryck?
Jag tog fram lite gamla klenoder igår och servade dem. 11 år på nacken har dessa Daiwa Regal 5500 T i mina ägor och innan vet jag inte hur länge förra ägaren hade dem, troligen var de nya, då jag fick dem i original förpackningen.

De har dock inte riktigt fått den vård och den ompusslan, som de är värda, men det ändrade jag på och de går igen i flera år, som Rolexklockor och de ska användas under påskens tilltänkta gäddmete.
Efter servicen, fick de lite ny lina i form av Daiwas Sensor Brown i 15 lb och en mer slitstark lina för man leta länge efter.

Superstark, smidig och billig och du hittar den hos Tacklebox i England för ca 8 £ per spole, linan finns även i clearcolour.
Mina prototyper från Matt Hayes, ska gå i pension som karpspö och bli mina permanenta gäddspön. Aktionen är perfekt för att kasta beten, utan att dessa snärtas av krokarna och med sina 12 fot och 3,25 lb, så finns det resurser den dagen, den där ni vet i Rismåla göl, kliver på.

Jag gick genom spöna igår, tvättade dem och reparerade ett par små lackskadar, som jag hittade. Spöna tillverkades, men kom aldrig på marknaden tyvärr och jag vet inte varför.

Jag fick ett erbjudande av Peter Jones på Tacklebox och priset med frakten blev hela 2800 av Svea rikes kronor och var jag inte nöjd med dem, var det bara att skicka tillbaka dem igen..... De stannar hos mig tills sista andetag!
Perfekt spö för gäddmete och en rulle med en väldig Cranking Power, mer än så behöver jag inte i mitt fiske efter gädda, jag pressar av en 0,35 mm nylon med dessa spö och det säger en hel del om styrkan.

De blåser iväg en halv Makrill upp emot 80 meter med en leader och det räcker gott och väl, man ska kunna sätta krokarna också!

Spöna ska idag tacklas för frilinafiske, Black Ball, Kebab - rigg och för Sunken paternoster. Sen har jag ett annat spö på 13 fot, som ska tacklas för flöt/driftfiske och det sker med en braided lina på rullen.
Du vet väl att en Spomb är perfekt för att lägga ut fiskbitar på längre avstånd, klipp fisken i små strimlor och fyll på Spomben och sprid ut dina bitar, ett par dagar innan själva fisket och upplev ett bättre fiske och resultat.
Jag får inte glömma lappen på kylskåpsdörren! Ja, ni ser själva vilken blandning det är, men så är det nu vid denna tid. Jag har ingen aning om vad som kommer att hända med vädrets makter och man vill jo alltid vara garderad inför sitt val av fiske.

Det kan bli gäddmete, om kylan håller i sig under nätterna och skulle det mot all förmodan bli varmt, så vill jag ha bröd och Doggy hemma för karpfisket.
Jag tog med gitarren till torget igår på förmiddagen, min tanke var att skaffa pengar till Bengt, ni vet Slynan från Trekånten. Till en början gick det trögt som fan och jag trodde att det var på grund av lite Dave Edmundslåtar, som inte föll alla gamla kärringar i smaken.

Efter en stund satte jag upp en bild på Bengt och det gick lite bättre, men när jag spelade Hasse Kvinnaböske eller kvinnabuske eller vad fan han nu heter och ändrade texten till: Får man ta Slynan mä sej in i himlen.....Ja, då bara rasslade det till i glasburken!

Hur f-n alla dessa vrak kan ha medlidande över för denna varelse, är för mig en gåta! - Han har så fina rådjursögon sade en kärring och jag frågade henne, om hon var färgblind, varefter hon lade en 50 - lapp i burken.

En annan undrade om han var gift? Ja, tyvärr och mina tankar gick till den vackra Anna och jag hoppas hon fick en födelsesdagspresent i rätt tid, för själva dagen glömde han!

En tredje hacka hade för sig, att hon hade sett Bengt spela dragspel i Alstermo, under en danskväll våren 1954! Jag kom helt av mig och tappade ackordet på gitarren .... hur gammal är Slynan egentligen?

Sville, du kom aldrig förbi och hörde mina talanger, det gör inget, efter två timmar, var jag hemma med kassan och ett bidrag till blöjor finns numera, om jag vill! Kvinnabuske, jo, han var poppis, kan jag säga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.