tisdag 24 april 2012

Många frågor om gäddspö och lämpliga rullar!

Frågor får jag gott om och det är bara roligt att kunna hjälpa till med lite guidning. Denna gång hade jag 7 frågor, om lämpliga spö för gädda (landfiske och även flötestrolling) man ville även ha tips på bra och tillförlitliga rullar till detta fiske.

Men flera av dessa personer är nya i detta fiske, eller gamla rävar, som vill ta upp detta fiske igen, dock vill man inte spendera flera miljoner på ett par utrustningar.
Mitt tips på rullar är definitivt väldigt bra och billiga arbetshästar som Wychwoods Riot Big pit 65, visst jag har väl inte spenderad många pass bakom gäddspöna med dem, men de har verkligen fått arbeta på annat sätt.

Spoddning inom karpfisket och även att använda en Spomb, är två saker som väldigt snabbt förverkar en rulle av lägre kvalité, men de har stått upp mot allt, jag har krävt av dem och jag rekommenderar dem väldigt högt.
Tro nu inte att denna reklam, kommer genom mina egna Riot rullar, nej, jag har pratat med Pär min polare, som har dem till både karp och gäddfiske och han är enormt nöjd med dem.

Bra pris, lätta, bra bromsar och de kastar väldigt långt med sin fina Alu - spole. Här ser du den fina linuppläggningen, en solklar vinnare, för ett väldigt lågt pris.
De är så pass bra, att Pär har 4 stycken bland sina ägor. De är snygga också med ett sobert utseende, rosenträshandtag och de flesta features i aluminium. Priset ligger under 700 kronor och du får med en extra spole.
Måste du absolut ha en baitrunnerrulle, så behöver du inte gå längre än till Wychwoods Epic 10 K Baitrunner. För predatorfiske är den suverän med sin fina broms, sin fina linuppläggning och frontbromsen.

Du kan ställa baitrunnerfunktionen så lös att gäddan eller annan rovfisk, inte känner något motstånd. Perfekta rullar för flötestrolling, var gäddan kan ta ditt bete utan minsta motstånd.

10 kullager, snygg design och under tusenlappen för en rulle, som jag har ställt mot Shimanos 10 000XTE Baitrunner, som en gång i tiden kostade 2495 kronor i Svenska butiker.

Epic 10 K har enligt mina tester bättre gång, större linkapacitet och bättre baitrunnerfunktion och allt detta för under 1000 kronor! Du hittar dessa rullar på www.metebolaget.se och där hittar du även hela serien av Wychwood Agitator spön, Solace spön, enormt fina och populära spö till riktigt bra priset och du får till och med en livstidsgaranti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.