lördag 14 april 2012

Leta i försurade vatten efter din drömabborre.

Vart ska man leta efter stora Abborrar i insjövatten? Denna fråga kom till mig från Dennis och Jocke och det är ingen lätt fråga, men jag gör ett försök.

Jag skulle leta i mindre dammar och gölar, som är försurade, dock ska det jo finnas fisk som överlever, men en göl med gott om små tusenbrödrar och enstaka grova Abborrar, som lever av sina små artfränder.
I dessa vatten kan du hitta väldig stor Abborre och de flesta av dessa mindre vattendrag, tar gemene man ingen notis om och de får därför ligga orörda och den stora Abborren bara växer och växer.
Blåa färger är bra och likaså grön färg, i ett tusenbrödravatten, skulle jag använda mig av antingen något som sticker ut eller en färg, som de är vana vid, men ha en liten huggmarkering i form av stjärtfjädrar.
Grön färg skulle jag nog satsa på, men självklart bör man variera sina beten och leta tills, man hittar den rätta gången eller färgen.
Salmo Slider i mindre storlekar och i dessa färger är bra, du kan jerka in detta bete eller bara veva in det, i båda fallen har bete en förföriskt gång som Abborren tycker om.
Här är ett bevis för Salmo Sliders effektivitet. Jag skulle nog även prova mete med levande mört i dessa vatten och se om det är bättre än spinnbeten, kanske, man vet aldrig.

Jag skulle nog inte råda er att meta med mask i denna typ av vatten, med tanke på alla små hungriga munnar, det skulle nog bli lite av en plåga.
Gröna färger rekommenderar jag och även flötmete med en liten Abborre på kroken, om man ser de stora jagar de mindre.

För flötmete räcker det gott och väl med ett vanligt spinnspö om ni inte har något lättare karpspö eller liknande.

Använd ett mindre gäddflöte och kör nylonlina rakt genom och en enkeltkrok som monteras i munnen på betesfisken.
Roligaste fisket har man på en välbalanserad utrustning, som man orkar att använda i många timmar. Fisket är ett nötande och letande, tills man har hittat de bra platserna.
Prova mjuka wobblare och framför allt glöm inte jiggfisket, som kan vara otroligt bra, se bara till att ha en jiggstorlek som inte de små Abborrarna ger sig på.

Jag är övertygad om att i försurade mindre vatten finns de största Abborrarna i Sverige, ett stort antal tusenbrödrar finns ofta och kannibalismen träder in.

De stora blir bara större och större och ingen fiskar i dessa små vatten. Bryt denna trend och börja leta i din närhet, du kanske har en liten försurad göl i din närhet och där kanske din drömabborre finns?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.