tisdag 30 augusti 2011

Hösttankar.

Lite tankar kring höstens fiske, är vad jag har att komma med i detta inlägg, jag är mera en karpfiskare än gäddfiskare och ligger hellre ute bakom karpspöna, om det finns en möjlighet för det. Varje år på höstkanten ställer jag mig frågan, ska jag satsa hårt på gädda nu eller ska jag fortsätta med karpfisket och fiska gäddan från isen i vinter?Har du allt klart för ditt fiske? Mitt står redan färdigt i Holdallen i fall man skulle få ett ryck om en månads tid. När jag börjar mitt gäddfiske vet jag inte, men något pass brukar det bli under hösten. Det är klart med alla grejor och jag har gott om deadbaits i frysen, för en tidig start om jag vill.

Denna var en premiärgädda för några år sedan och den föll för en liten 8 cm mört som hade dragit sig trött mot flötet och knappt rörde sig, men det var då hon passade på. Flötmete är roligt, men vet liksom aldrig vilken size, det är på gäddan som tar betet och man kan fiska med både free roaming Mört eller drifta runt med en fet höstsill eller fiska lite deadbaits med sink and draw metoden.

Här är det två döda på en säker ståndplats, detta fiske är också otroligt spännande och med två olika beten, har man lite större chans för att något ska passa damen, när hon kommer hem, fet och trind efter sin jaktrunda i reviret.

Som min sjukdomsbild ser ut med min Diabetes, så kan det bli en tidig premiär på gäddfisket, tyvärr är det så. Jag skriver tyvärr för jag ville egentligen hellre ligga ute och fiska karp fram tills isen stoppar mig, men det går inte, som det ser ut i nuläget. Jag måste bli bättre annars får det bli dagtidspass, jag vågar nog inte ligga ute ensam i november, om mina blodvärden ska spöka som de gör just nu. Skulle se fint ut att hamna i koma under karpfisket en novembernatt med 8 minus och ingen är närvarande ... det kan jag gott vara utan!

Här är vad jag vill göra dag och natt, fram tills det vita locket läggs på för gott och jag kan packa ner karpprylarna för lite välbehövlig rast. Sen blir det ismete för hela slanten och troligen även lite drillningar av Regnbåge från isen, två roliga tidsfördriv i väntan på att isen ska gå upp igen och jag kan damma av karpspöna igen, inför karpfiskepremiären. Vi har haft två ganska tuffa vintrar, är vi inne i ett stimm av dessa eller ska det bli lite bättre detta året? Förra vintern blev rena rama skandalen med dålig is och 100 meter snö, det måste frysa till först och sen räcker den med 50 cm snö under vintern, vi behöver inte dessa enorma mängder. Nej, ge mig 15 cm klockren kärnis med en liten sträv ytan, så jag slipper halkskorna....då ska de få åka under isen! Drömmen? Vad är drömmen för mig? Jo, det är ganska enkelt, ge mig en isfri vinter och mitt gäddfiske kommer aldrig att ha sin premiär och Holdallen får stå kvar var den står i dag.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.