måndag 11 juli 2011

Någon som vet?

Jag tänkte ställa en fråga till er som fiskar efter diverse rovfiskar, vi använder jo alla trekrokar på något sätt, antingen vi metar eller använder ett spinnbete. Jag undrar varför man tillverkar trekrokar med hullingarna på utsidan av kroken, som jag ser det blir det en snabbare penetrering eller? Lättare att kroka på långt avstånd?Men det kan var betydligt svårare att få ut dessa krokar. Min erfarenhet byggar på att jag för väldigt länge sen, använda en Kevin Maddocks karpkrok med just denna egenskap, att den hade hullingen på utsidan av kroken. Karparna satt som de skulle, men det var lite av ett helsike att få ut kroken.


Sen kan man fråga sig om vilken av dessa trekrokar som bäst håller fast exempelvis ett deadbait, är det den vanliga utformningen som visad här eller The outbarbed version? Krokarna på bilderna är Gamakatzu krokar, men det finns flera aktörer, som gör dessa typer av krok, exempelvis engelska Partridge. För - och nackdelar? Någon som vet det rätta svaret på detta?




1 kommentar:

  1. Rätt svar vet jag ej om jag har, men tillverkarna påstår att man tappar färre fiskar med sådana krokar.
    /Jojje

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.