måndag 25 juli 2011

Är skeddraget det bästa för gäddan?

Jag läste en statestik för ett tag sedan och enligt den skulle skeddraget vara det konstbete, som har fångat flest gäddor genom tiderna. Man nämnde ABU´s Atom och Utö som några av dem mest populära och bästa bland dragen och det kan jag hålla med om personligen. Atom 35 gram i blå/silver, är helt klart det draget som jag har fångat flest gäddor på, men om skeddraget är det mest fångande konstbetet, det är jag kanske lite tveksam till, kanske något som vet bättre? Skeddragen med sin livliga gång, färger och utformning är kanske det bästa, om man måste fånga en gädda till varje pris? De har funnits länge, men jag tror att man snikrade ihop sina egna wobblare, långt före dragen kom till världen och det är det som gör mig tveksamt till påståendet, att drag är det bästa och mest fångstgivande konstbetet.

Det blev 4 "nya" rullar här om dagen, en liten byteshandel och vips, så hade jag 4 Shimano Super Baitrunner XTE 10 000 i min hand med extra spolar. Rullarna servades med olja och fett och sen var det dags för lite ny Daiwa Sensor lina i clear 0,28 mm och 0,34 mm. Vart de hamnar vet jag inte, men de skulle kunna pryda mina karpspön i vinter eller varför inte mina gäddspön, vi får se vad det blir.

Jag skulle också kunna lägga dem i malpåsen ett tag och slita ut mina gamla Shimano Aero GT 4500, som fortfarande är i gång sedan januari - 88. Jag är inte människa att köra livet ur dessa rullar med vanligt fiske och de går fortfarande som Rolex klockor, men vi får se, för eller senare måste dem väl börja att ge sig i sömmarna eller ska jag ta med mig dem i graven?

För dig som har dessa rullar eller extra spolar till Shimano 4500, 8010, 10 000och vad de numera annars heter, så passar 4 extra spolar perfekt i en Prologic Leadbag av den äldre modellen, som kostade 120 kronor om jag inte minns fel. Det är ett bra och billigt skydd för dina extra spolar, som ska vara i tiptop skick den dagen, du behöver en eller alla.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.