tisdag 21 juni 2011

Sommarnatten.

Nattfiske är alltid lite spännande, det blir mycket nattfiske i min karpfiske, men för det mesta ligger man i sovsäcken och väntar på ett run från nästa karp. Mitt nattfiske är de pass, var jag kommer vid 22 - tiden och fiskar fram till 03.00 och under denna kora period av dygnet, sker det väldigt mycket under ytan. Jag är vaken under dessa timmar och vaktar mina spön, samt har koll på läget.Kom alltid i god tid till vattnet, känner du till allt du behöver veta, kan du komma senare, med tacklade spön och bara lägga ut. Det krävs dock att du vet allt, typ bottnen, djup och framförallt vart hindren i vattnet finns, det är surt att hitta dem mitt i natten med en fisk på kroken eller hur? Så gör din hemläxa och vad spelar det för roll om du kommer en timme tidigare? Inget, det är nästan bättre det och man bygger upp en bra självkänsla och lite gå - på - anda, något som alltid behövs i fisket.

Nattfiske i vatten som hyser gott om Scavengers (asätare) är väldigt spännande, man vet aldrig med säkerhet vad som plötsligt tar ditt bete. Lite kan man nog styra genom att använda olika beten och olika storlekar på sina beten, men är rovfisken hungrig, så åker det mesta ner som den hittar och det ger onekligen lite krydda på moset under sommarnattens fiske. Inbland är denna krydda lite väl stark och till och med mitt hår (resterna) har rest sig och det kan ta en stund innan allt lägger sig igen!

För flera år sedan hade jag en sässong, var jag ofta fick Ål på mina boilies och det gick så långt att jag även fick dem på Tiger nuts. Det rörde sig hela tiden om Ålar i vikter mellan 1500 - 17oo gram, väldigt fina fiskar, men inte roliga på ett karptackel mitt i natten. Bilden här är från Linnéasjön, var jag under en natt tog tre Ålar över 1500 gram på mina hemmarullade fishmeal boilies, det var en plåga och natten efter satte jag mig i Rismåla, närmre bestämd i Bloms vik och lade ut tre spön med frukt boilies. Vad tror ni hände? Jodå, första pilliga nappet kom redan vid 19,45 och en Snake på 1560 gram kunde landas, jag blev fullständigt vansinnig och jag erkänner att jag brutalt mördade denna orm, som sedan skärdes i mindre bitar för att bli bete åt Bredflabben.

Det funkade bra, de älskar bitar från Ålen och om det är Ålems blod, som har en annan sötma än andra fiskar, vet jag inte, men jag har hört detta flera gånger, att så skulle vara fallet? Så Ål på boilies, Mal på boilies, gädda på stora Ålbitar.. You name it and it´s gonna get eaten! Det finns ingen lag kring, vad som är bäst och allt man kan göra är att försöka anpassa sina beten efter arten man vill fånga. Allt äter allt, verkar det som i denna grymma värld och alla vet om detta därnere under ytan, fånger du en Ål, så får du ingen Mal på detta område. Fångar du en Mal, så fånger du inga Ål eller Gäddor eller för den del någon annan fisk. Bytesfisken vet, när The Big One is hunting och de håller sig undan för hennes stora käft.

God att äta, men bättre som bete! Karpfiskare som inte har fångat Ål på sina riggar, kan inte föreställa sig hur riggen och hela tacklet ser ut efter en brottningsmatch med en Snake, som denna. Allt är slemmigt, sönderbrytna leadclips mm och kroken får man oftas skära loss från Ålen, det enklaste är bara att skära av hela tacklet och byta till ett nytt.. sen kommer nästa Slimebugger och vi tar samma visa en gång till. Snart har man semester och det lär bli en del nattfiskepass efter både det ena och det andra, allt är klart och planerad in i minsta detalj, dock fattas det en liten smidig båt, som jag skulle kunna behöva efter en krokning eller annat? Vi får se vad som händer med detta, sommaren är ung och jag har inte semster än, men jag kommer att visa upp vad som sker i sommar.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.