lördag 18 juni 2011

Är jag gäddfiskare.................

Kan jag kallar mig för gäddfiskare egentligen? Jag undrar lite över detta ibland med tanke på hur lite tid jag lägger på gäddfisket per år. En god vän nämnde detta för mig för ett tag sedan och man började fundera lite, och som han sade - Hade vi öppet vatten under vinteren, inte fan fiskade vi gädda eller hur? Jag får till viss del hålla med honom i mångt och mycket här, jag kan kalla mig karpfiskare, det tror ingen kan säga emot. Isfria vintrar hade nog sett till att jag fiskade mera karp än gädda, men jag hade nog kombinerad en del av detta fiske, var det skulle funka och kör båda arterna samtidigt?Höstens fiske börjar nog för dem flesta under septembermånad, vattnet börjar kylas ner, småfisken samlar ihop sig på lite djupare vatten och i åarna börjar en del småfisk att gå upp för övervintring i hålorna och självklart följer rovfisken efter. Man kan ha ett väldigt bra fiske i åarna längs ostkusten, fisken finns lite överallt, men för den stora grisen, där behöver du bra lokalkännedom och kanske även en del envishet för att lyckas. Mitt eget gäddfiske börjar normalt inte förän sent i oktober eller i novembermånads början, ibland kör jag karp till isen stoppar mig och sen fiskar jag gädda från isen.


Det är något speciellt med hösten, alla färgerna, den friska luften, kylan som på något viss känns skön, alla oönskade insekter är borta och under ytan, äter de flesta fiskarna upp sig för den kommande vinteren och det är till min fördel, oavsett om jag fiskar gädda eller karp, båda dessa arter har piggnat till efter sommarens hetta, vattnets dåliga syrehalt mm. Det är högtidsstunder för mig, karpen nappar, gäddan jagar hela dagen och det är bara att välja art för dagen eller kombinera båda arterna under dagens fiske och njuta av stunden, det blir värre sen, när snön, isen och kylan kommer.


Här en bild från en sen gäddfiskepremiär i Linnéasjön, Nybro. Man blir lika tveksam varje premiär, när man får ett run från en Pike, denna gång var det en halv Makrill som fiskades 60 meter ut på en badplats. Jag fiskade samtidigt karp med två spön på Udden och jag lyckades med att fånga både en fin spegelkarp och ....


denna madamm, som hade hittat min Makrillhalva på badplatsens sandbotten. Bilden blev bra med kamerans självutlösare och med tanke på hur David "Skinnet" Axelsson handterar en penna över ett papper, så skickade jag honom bilden igår och frågade om han ville skissa lite på detta. Det ville han och jag återkommer med resultatet senare och jag tror det blir bra, vill du se David verk, kan du gå in på karpbloggen och kolla gårdagens inlägg.


När jag sprang genom en del av mina bilder, fastnade mina blåa på just denna bild, var Sankte Pär ligger på knä för att borra genom isen. Fy fan, var min första tanke, glöm det, fy fan! Men när vi står där i februarimånad med snöstormar, blötsnö eller 65 cm is, inta fan ger man upp...näh, man kämpar som ett svin för att få hål, man pulsar i snön och man skottar runt hålet...man vill ha en stor gädda från isen! Jag ställde Pär frågan härom veckan, en kväll var vi skulle ut och stalka lite karp, om han saknade vinterfisket? - Inte riktigt än blev hans svar! Och svaret är helt rätt, först inser man att säsongen med öppna vatten är ett avslutat kapitel, sen väntar man till isen behagar att hålla och sen kör man sitt gäddrace från isen, tills denna ej håller längre. Så snart isen är borta, så sitter man bakom karpspöna igen och väntar, är det rätt melodi eller? Jag gör så och jag trivs med det, jag ska dock ändra lite i programmet för i år och vänta lite med karpfisket och fiska gädda fram tills den har lekt i mina vatten. Karpfisket kommer sedan och det har jag gott om tid till. Med det sagt blir det troligen som vanligt att jag fiskar karp tills isen stoppar mig och sen isfiskar ja mina gäddor och fiskar karp igen när jag hittar första öppningen i isen. Det där med karp, är lite roligt, förstår ni väl ;-)










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.