tisdag 3 januari 2017

I fjädrarnas värld!

Jag har fått en del glädjande mejl från den flugfiskande skaran som tittar in här ibland och man önskar mig både lycka till och skitfiske i detta som är helt nytt för mig.

Jag provade en gång i tiden tillsammans med Dellerfjord, men allt som hände var att jag antingen fick hela fluglinan över mig, trassel eller att kroken satt i jackan på ryggen och jag gav Dan hela utrustningen! Numera har jag studerad både fiskars beteende och var enkelt det ser ut att placera en torrfluga rätt och allt det efterföljande och nu vill jag ge det en chans!
Det blev ett set från Guideline, spöet är 9,5 fot och är en AFTM 7 med flytlina, backing och lite flugor och hela kittet går ner i en kort bag, bra och tar ingen större plats.
Köpte på mig lite extra flugor att smiska sönder under mina försök på att lägga kasten fint och jag hittade en liten korg/väska som sig bör i dessa sammanhang.
Större rulle och en liten butt, så man kan drilla bra. Enligt expertisen ska detta kit hålla för allt upp till Havsöring ......
.... Jag har lite andra tankar typ gädda och karp och här ser du en av mina så kallade Zig bugs, får väl börja var det är lite öppet terräng, så man lär sig drilla på dessa klena leksaker.

Här en liten ask med 40 stycken regnbågemums från Sameo, har handlat det mesta på Flugor.se som ligger nära och ska snart besöka dem igen.
Jag hitta dessa fina askar på en kinasida och jag kommer senare till dessa askar som är billiga och otroligt fina.
Jag tror att jag har flugor för en bra början, jag har varit och övningskastat lite och det gick faktisk över min förväntan, så det verkar finnas hopp i detta tilltag.
Lilla dagsasken med sin gäddfluga lite att ha med sig under de första passen vid något Put and Take vatten eller kanske lite strömmande vatten, det finns jo en del i Smålandia som är värda att prova lyckan i.
Har provat att kasta med dessa Doggyimitationer av kork och det fungera väldigt bra, så det ska bli spännande och se om man kan lura en Karp framåt vårkanten, visst det tar dessa beten i sin iver, men sen ska den landas på flugspö...
Även små gummibeten som ska föreställa en hundmatsbit fungerar bra som bete och det går att få ut dessa ganska långt med flugspö, så jag ser fram emot vårens värme och lite crusing på ytan, sen kan det nog bli lite Lattjo Lajban med tiden. Jag återkommer med lite mera flugsaker och tackar er för er omtanke till mig. Stort tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.