fredag 6 januari 2017

Herregud!

Tro mig eller ej! Men flugfisket har högst troligen lika många saker och tillbehör som mitt älskade karpfiske och som med allt annat, så kan man nog köpa sig ihjäl på detta fiskesätt och jag får se vart jag hamnar och kan bara hoppas på att det blir så roligt, som jag har tänkt mig och det ser ut.

Jag har jo under mina karpfisken i Rismåla, studerat den flugfiskande skaran och sett hur det går till och jag måste erkänna att inspirationen kom som ett brev på posten och böjda spön, hoppande fisk och drillning av fisken... Jo det där tilltalar mig och sen ska jag inte sticka under stol, de är fantastisk fin matfisk, om man lyckas.
Man behöver en ögla eller loop i änden av fluglinan för att kunna montera en braided leader  loop to loop, så det fick jag fixa och det var inte det lättaste att få ihop detta, men det gick, har jo små nätta händer och fingrar....
Braided leaders i 7 fot (210 cm) och 9 fot (270 cm) är vad man rekommenderade mig och det blev tre av varje som startpunkt och det ska väl räcka ett tag eller?
Sen har jag rotat fram alla möjliga fluorocarbonlinor ut mina gömmor och har från 0,14 mm och vidare upp till 0,34 mm och det ska räcka till det mesta jag ska försöka fånga med fluga.
Ishockeyn gick åt hel..... för småkronorna och för att slippa se detta, så gick jag igång med tillverkningen av tafsar till fisken, tre av varje 0,14 mm - 0,28 mm, så det klarar sig ett tag.
Lina och leaders kan behöva lite extra flytkraft ibland och då kommer min gamla burk med Mucilin till nytta, har flera till bland annat mitt gäddmete mm.
Spöholkar har en förmåga att fastna i varann och detta medel Grafitoline från Sameo ska förhindra detta, så spöt har fått sin behandling och fluglinan är upphängd som sig bör när den inte används under längre perioder... Jag lär mig grabbar!
Stort tack till Marcus Bertilsson som i ren jävelskap skickade mig denna fula och  gula 4 kilos väg med texten: Den räcker till dina jävla karpar!

Det gör den inte Macke! Men den passar bra för mitt flugfiske och jag tacka dig för den och reklamen på vågens baksida... Tror det står www.berras.se och nu fick du lite cred också på vägen.
Dessa flugaskar från Kinesiska Mizugiwa håller många flugor och är flytande om jag skulle tappa dem i plurret och det är jo en fördel med mina höga ålder, kan faktisk även tänka mig några för mina karpkrokar också, då de skyddar krokspetsen väldigt bra.
Måttet på denna flugask är stängd: Längd 13,5 cm bredden är 9 cm och höjden är 3,5 cm och priset var endast ca 70 kronor och det är nog ett bra pris om man jämför med liknande flugaskar på marknaden.

Du hittar dem på www.lightinthebox.com och här finns även en massa andra saker inom fisket till bra priser, men kom ihåg att du får en senarelagd faktura på momsen som är 25% av ditt köp och det nämner man inte på sajten, vilket är dåligt!
Fin båge tagen på ett litet drag, nu ska de upp på några av mina flugor och jag hoppas att kunna få lika fina felfria fiskar som denna och en bra fight som sig bör. Tack för ordet och tack för denna gång!

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.