söndag 22 januari 2017

Kolla dina nyinköpta spinnbeten!

Först och främst har jag inte hunnit att skriva ner vad jag har att sälja bland mina isfiskegrejer, ber om ursäkt för detta och det kommer för allt ska bort, rubbet!

Jag har märkt genom åren att ganska många av marknadens spinnbeten har dåliga lekanden, slöa krokar och framför allt för små krokar jämför med dragets storlek och visst ibland är kroken enorm mot den lilla spinnaren, så med andra ord, kan vi hitta gott om fel och du ska hitta felen innan du handlar!
Här ett exempel på hur det kan se ut, de två dragen i mitten har för små trekrokar och den röda plasten som ska locka gäddan till hugg är för stor, bytt ut dessa krokar till större och klipp bort halva plastfenan, så den blir smalare.
Trekrokar i storlekar 1/0 - storlek 8 är nog det mest passande krokstorlekarna för dem flesta av våra spinnbeten och köp trekrok av bra kvalité och kolla även dem innan du monterar dem på dina drag, även här smiter det genom slöa krokar!

Märken som Owner, Mustad, Fox. Savagear, Partridge, Eddie Turner m fl, har bra krokar som är starka och supervassa och det ska dina krokar vara!
Har du tänkt tanken att byta ut trekroken mot en större och kraftigare enkelkrok? Det fungerar bra och det är inte som många tror, att man missar hugg eller tappar fisken.

Det är snarare tvärtom, du krokar flera fiskar och du landar flera, genom att det bara är en krokspets som ska penetrera fiskens mun i mothugget, inte tre som finns på trekroken. Samtidigt fastnar en enkelkrok bättre vid mothugg och det är svårt för fisken att skaka loss draget, så testa gärna!
Hittade en del färgglada piprensare och funderar på om inte det skulle gå att vasskydda sina beten lite med dessa och samtidigt få lite färg på tillvaron som kanske kan utlösa ett hugg eller två extra. Ska nog pula lite med detta!
Ser fram emot lite spinnfiske efter Abborre, Havsöring och Regnbåge till våren eller om isen kunde försvinna från mina vatten.

Jag kommer att recensera en fin rulle från Foxstallet, det är en Fox EOS 7000 baitrunnerrulle och mera kan du se under dagen på karpbloggen.

2 kommentarer:

  1. En enkelkrok jag kan rekommendera (har använt den i flera år på mina kustwobblers) är Owner Stinger Siwash Hook. Lekandena på de drag jag köper brukar jag ta bort eftersom det räcker med det lekande som sitter ihop med beteslåset. Överblivna lekanden av vettig kvalitet går till diverse hemknutna tackel.

    SvaraRadera
  2. Bra Herman! Intressant att höra och jag hoppas flera följer ditt råd. Ha det kanon och slit på grejerna. skitfiske mannen!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.