lördag 13 april 2013

JRC Roamer Spare Nets 42" och 50"

Har du tittat över din håv på senaste tiden? Inte det, gör det då, håvar tar stryk med tiden och det blir hål i nätet eller så får hörnen vid armarna stryk.

Jag har frågat en del genom årens lopp, om vad dem gör, när nätet är slut och man säger att man kastar skiten och köper en ny håv! 

Varför i hela världen köper man en ny håv, när det bara är nätet som behöver bytas ut? Inte f-n byter du bil, för att ena framdäcket är slitet eller?
JRC har två fina gröna håvnät med namnet Roamer Spare Net Mesh och de finns i 42 - och 50 tums storlek, perfekta för gäddan som är lång och förhoppningsvis stor och fet.

Här är båda mina nät utbyta mot nya och de gamla har tvättats, reparerats och kommer att läggas undan, om jag skulle behöva någon av dem som reserv, tills jag får hem ett nytt nät.
Här det 50 tummaren, som klarar vilken svensk gädda och nätet passade perfekt på min gamla Nash håv, som faktiskt har klarat sig sedan mitten av 90 - talet, men nu var det dags att byta.
Jag har dessa Isotope Bushes på alla mina håvar, du kan stoppa in en Betalight och sen ser du vart du har håven mitt i natten under gädd, ål och annat spännande fiske.
Dessa små vita behållare går att köpa och den till vänster är från Cygnet Tackle och den andra är egen tillverkning av en hård nylonstav, som har borrats ut och sedan limmats ihop efter att Betalighten har tryckts ditt.
Jag har fått en del frågor om håvar för gäddfisket, jag hittar egentligen ingen riktig bra på marknaden som täcker allt fiske, men jag rekommendera er, att skaffa ett håvskaft, som är delbart på mitten, då kan ni ha det långa skaftet för landfisket och ...
... den korta delen för fiske från båt. Jag vet att dem flesta av oss tar sina gäddor med gällgrepp direkt vid båtrelingen, men har du en stor gädda på, som sitter väldigt dåligt, så kan en stor håv med kort skaft vara den ända lösningen för en lyckat fångst.

Håven bör vara av så kallad Bow frame typen, var du kan dra isär armarna och rulla ner dem och nätet mot fisken, efter håvningen.

JRC´s Spare Nets är väldigt bra och skonsamma mot fisken och jag rekommenderar dem verkligen, köp ingen ny håv om nätet är sönder, det finns lösa nät att köpa och 42" ligger på 129 kronor och 50 " ligger på 169 kronor i Jaktia butiken i Kosta eller hos andra som säljer JRC produkter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.