måndag 17 februari 2014

Gräskarparna uteblev denna dag!

Jag fiskar gräskarp i en del privata dammar och i en av dem hade jag sett en gädda jaga en tidig morgon och samma dag, fast på kvällen, hade jag sett något jaga, som såg ut som en större abborre.

Jag frågade ägaren om dessa fiskar, men han visste inget, då han inte själv fiskar, men kanske hans barnbarn hade nog fått någon abborre för många år sedan.
Med dessa intryck planerade jag att ta med ett spö för gädda och ett för aborre under nästa besök och så även två spö för gräskarparna i dammen.

Helgen efter var jag på plats och mäskade ut mina Tigers och lade ut mina brödbitar, som skulle lura en av dammens gräskarpar till hugg.
Sen var det dags att lägga ut ett flötmete i området var jag hade sett gäddan attackera något och mitt bete var levande sarv eller mört - och jag hade även en makrillhalva med mig i fall den skulle behövas.
Jag hade även en hink mask till mitt förfogande, den kom ägarens fru ner med, tillsammans med friskbryggd kaffe, jodå man lever som en kung ibland på dessa privata ställen - Ja senare kom hon även ner med en tallrik och den kvällsmaten, satt som smäck efter en dags fiske.
Jag fick några små abborrar under en liten flytbrygga och dessa hamnade i hinken bland mina gäddbeten och sen tog det stopp i fisket, det hände inget och de små var som bortblåsta.

Efter 10 minuter, var jag under tiden drack kaffe stack flötet sakta ner och jag krokade och det var denna abborre, som hade hittat mina två maskar. Tror den vägde runt kilot och det var en trevligt fisk som sen fick gå tillbaka.

Timmarna går och jag ser inga gräskarpar över mina Tiger nuts och ingen som är under eller på mina brödbitar och jag återgår till abborrfisket, men där är det dött också och jag tacklar om för att prova med mindre livebaits, ett bra drag från min sida, skulle det visa sig!
Det tog bara 5 minuter, innan mitt bete började att stirra runt och sen stack flötet ner stenhårt och jag trodde det var en gädda, men det var en abborre på 1380 gram och det visar att kannibalismen råder överallt, denna och andra större abborrar lever ofta på sina artfränder, dem så kallade tusenbrödrana.
Senare under dagen skulle det bli en mindre gädda på livebaits och jag ger den 8 poäng för sin fina uppvisning av gymnastiska övningar på ytan, innan den hamnade i håven.

Mitt livebait som fiskades i området, var jag hade sett den större gäddan jaga, låg orört hela dagen och jag ändrade tacklet och hängde på min halva makrill och så fick det bli under dem sista timmarna.

Jag gav inte denna halva någon doft eller olja, utan bara ut med hela klumpen, som var ganska stor och sen började jag sakta att plocka ner de andra sakerna och efter en timme, var jag på väg för att veva in min makrill och ge mig hemåt.
Jag kommer halvvägs och får höra ett par pip från larmet och sen ramlar min drop - of ner, jag springer 3 - 4 steg och kommer på att håven skulle nog kanske vara med och sen är det bara att springa tillbaka och vidare ner till spöet.

Här går linan ut i rask takt och jag krokar direkt och känner ett bra motstånd i andra änden och kan efter några minuters fight landa gäddan, en fin fisk som visade sig väga 7,8 kilo lite drygt.

En fet och välformad torped som hade fått i sig min makrill eller var det något annat i buken, hur eller hur, så blev det en trevlig dag, med flera fina överraskningar, men gräskarparna uteblev!

Jag tog dock ut lite revansch under nästa fiskepass, med tre gräsisar mellan 8 - 9 kilo och kanske skulle jag ha haft med mig lite levande beten då också? Jag ska kolla lite nu till våren, det bör finnas större gäddor eller abborrar i dammen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.