fredag 21 februari 2014

Denna olidliga väntan på öppet vatten.

Det blev bara två pass på isen denna vinter för min del och jag har svårt för att hitta något roligt minne, det skulle i så fall vara Abborren på 1440 gram som jag fick i en liten göl. 

Men annars var det inte vidare och det fanns inga förhoppningar eller inspiration i att dra fram pulkan, skryllan och fylla dessa med grejer, jag kände mig bara tom!

Att sen dra dessa saker genom skogen, fullt medveten om att fisket brukar vara trögt, borrandet med en 200 mm borr och hasa sig genom träd, buskar och snön. Nej det kändes inte alls bra och som tur var, så hade jag mycket jobb att genomföra både hemma och på jobbet.
Nu känns det betydligt bättre med det milda vädret och drömmen om att förhoppningvis snart kunna fiska i öppna vatten igen, det skapar lite spänningar i kroppen.

Inspirationen finns där och den steg ytterligare härom dagen, när jag lyckades att få tillstånd att fiska i en större grusgrop, var jag vet att det finns och har sett en del stora gäddor, ett vatten jag har haft ögonen på länge och var nu får fiska.

Tyvärr ligger detta grustag i en svacka, ett köldhål och isen ligger fortfarande kvar, men har börjat att öppna sig i kanterna och kanske går det att fiska där till nästkommande helg, jag hoppas det och det ska blir otroligt spännande att lägga ut lite deadbaits och se vad som händer.
I värsta fall får man dra sig till våra åar, som nu ligger öppna och det verkar vara fritt fram för fiske i alla våra strömmande vatten, som mynnar ut i Kalmar sund.

Fisken går oftast nära land i åarna vid denna årstid och det gäller att hitta djuphålorna, där fisken har ställd sig. Längre fram rör fisken sig överallt, förutom i de hårdast strömsatta partierna, så där ser jag inga problem, men fisket är trögt och det får man ta som det kommer.
Det skulle vara så skönt att komma ut i friska luften, lägga ut ett par Sillar och Makrillar, kanske köra lite Sink and Draw på ett spö och sen under en kafferast, se ett flöte lägga sig på ytan och vandra iväg till tonerna från larmet.

Gäddan behöver inte var stor, men det gör mig inget om den är det, bara jag får en fin dag och frisk luft i lungorna och under vingarna. Jo, det där grustaget har verkligen utökat denna olidliga väntan på öppet vatten!
Jag är även sugen på att testa denna Monster Squid Arouser från Kevin Nash, det är en stinkare och bör fungera för gäddorna, hur mycket man ska ha i sina deadbaits, vet jag inte, men jag startar väl på 1 ml och ser vad som händer.

Jag vet inte om den fungerar bra eller dåligt, men en sak är säker, ingen fisk missar denna doft, som är en grym stank av fisk, bläckfisk och troligen annat också, som egentligen ska attrahera karparna till hugg.

Flaskan på 250 ml koster ca 5 £ hos Johnson Ross Tackle i England och jag återkommer med mera kring denna vätska. Först ska den testas ordentligt och för att det ska ske, så måste isen släppa sitt grepp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.