tisdag 25 februari 2014

Är du laddad inför fisket i öppna vatten?

Jag hoppas det, jag är det och det kryper i mig varenda minut, men till helgen är det dags, det är isfritt och jag kan fiska vart det passar mig. Landet är långt och många längre norrut har inte samma förhållande som vi i södra Sverige, men er tur kommer, vänta bara!

Fisket efter olika predatorer är inte bara en sak under våren, visst vissa arter är kanske fisket bäst under våren, men året är långt och man kan fiska alla predatorer under hela året och man kan välja att rikta sitt fiske efter en art åt gången.
Gäddan är nog vårens fisk och likaså Abborren, om vi tar våra vanligaste och mest populära sportfiskar, men är det så?

Jag tror nog mera att dessa arter tillhör sommarfiskarna, fisket på den lilla bryggan med mask och man plocka dem randiga eller kvällsturen ut på sjön med familjen en fin sommarkväll och man får lite gäddor.

Vi som jagar de största exemplaren, vet att våren är bästa tiden för en stor gädda och samma sak gäller Abborren och man koncentrerar sitt fiske innan dessa arter lekar och minskar i vikt.
Snart stiger det upp lite av varje i våra ostkuståar och enstaka stora gäddor följer med upp för att frossa i Id, Mört, Vimma och Gud vet allt vad de stoppar i sig.

Hela ån är ett stort matförråd och det gäller att fiska rätt och ha lite tur med sig under denna period av året och lite lokalkännedom är aldrig fel.
Sen går det snabbt över i sommar och värmen kommer, nu är det dags för fisket på brygga med mask, men i de flesta vatten gömmer Ålen sig och det är en fin utmaning att lyckas med en stor fin Ål.

Är Ålen inte det högsta på din rankninglista, så kanske man spendera en del sommarnätter i båten på något gösvatten, det är också ett spännande fiske.

Hur eller hur, så hoppas jag du är laddad inför dessa drabbningar, att du har ny lina på rullarna, vassar krokar och bra beten, vad de nu må vara och att du har satt dina egna mål inför säsongen, har du det, så kommer du långt! Jag är laddad och det sen länge, är du det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.