måndag 17 december 2012

Tungt väder, dålig is, en fight att minnas och ett nytt PB.

Jo, som synes i rubriken, så hände det ganska mycket igår på Rismåla göl. Jag var uppe vid 8 - tiden och efter en stund kom Slättengren och vi utforskade isen lite mer, än vad han hade gjord under fredagens korta fiskepass.

Isen håller 15 cm, det är ca 9 cm kärnis och resten är fryst snöslask. På isen ligger de en massa snöblask och en massa vatten, som trycks upp genom borrhålen och det är inte trevligt att röra sig i detta.
Vårt fiske var segt som klister väldigt länge, men som jag sa till Pär, så ska jag inte blanka på Regnbåge och han svarade att det kommer.

- Hoppas du får rätt! Vädret var dimma eller disigt hela dagen och det släppte aldrig, det är inte fel på min kamera, den hittade bara inget i gröten att fokusera på, så illa var det.

Vi letade länge innan, Pär fick en liten stöt på sin räka och jag som fiskade med fina kräftstjärtar hade inte ett sniff. Normalt sett brukar dessa stjärtar ge lika mycket eller ibland mer fisk än färska räkor, men inte igår!
Jag bad Pär om ett par färska räkor och efter ett tag kände jag också en stöt och efter lite daltande kom nästa stöt och ett par nafs i räkan och jag krokade snabbt.

Fighten var allt man kan önska sig, fullt flås från första början och jag höll nog på i 7 - 10 minuter med denna hanfisk, som vägde 2640 gram och det är en ny PB för mig på Regnbåge från isen.

Klingan stod rak ner i hålet under fiskens sinnesjuka rusningar, men grejerna hängde med bra och man får ta det lite piano med tunn lina. Man ska ha med sig en videokamera för dessa stundar av galenskap, vilka fighters de är.
Här ses isens tjocklek och hur en regnbåge flyttar linan i sidled. Vi hade inte många stötar och de var enormt svåra att kroka.

Jag tror att vädret och pressen från tyngden på isen gjorde sitt till vårt sega fiske och det kan bara bli bättre  framtiden, när det hela fryser ihop igen.
 
Jag lekte lite med en krok från Berkeley, som är gjord för fiske med Laxrägg och en 6 mm boilie från Bag ém, mest för att den röda färgen skulle reta dem till hugg och sen se hur denna krok, som har hullingen på utsidan av skaftet, skulle penetrera fiskens mun.

Det blev inte så igår, men det kommer bättre tider och jag kommer att få fisk på dessa boilies och även att se hur denna krok fungerar med sin ut böjda ögla, hullingens placering och den off - set bend, som krokskaftet har.

Kroken är gjord för Salmonider och bör jo då fungera, men jag ska testa och återkomma med mina resultat av testfisket, i första hand ska man slipa dessa krokar för att uppnå en bra skärpa.
Pär fick också en fisk i samma område, var jag fick min hane och här har vi verkligen ett bra bevis för vad som döljer sig i gölen.

Pärs Regnbåge låg mellan 13 - 15 hekto och man ser här klart och tydligt att gäddan inte har kunnat hålla regnbågen. Det är ingen fakebild, utan regnbågen levde, tog Pärs räka och fightades bra!

 - Jag skulle dock inte ha gjord det bättre med en Morakniv - De finns där Krokodilerna och jag ska ha en av dem, om det så är det sista jag gör!
Jansson var ute i fredags och pimplade på gölen och här flankeras han av sina två huliganer. Regnbågen vägde 2,4 kilo och jag tror att det var Janssons första på pimpelfiske och det är inte dålig för en halvslö elektriker.
Det gäller att ha långa armar! Pär var också ute en kort sväng på gölen i fredags och drog snabbt denna på räka, det tog bara 10 minuter och sen kunde han åka hem igen.

Bra fight på denna bit, som tyngde ner vägen till 2,5 kilo, det blir bra fight, när alla fenor är hela och de kan röra på sig vill jag lova.

Jag hinner inte fiska idag, har lite annat att göra under dagen och jag ska byta lite delar på mina glasögon, som har varit ihoplimmade ett tag, men tisdag blir det fiske och jag börja i Bloms vik och utforskar denna under ett par dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.