tisdag 18 december 2012

Svårfiskat på gölen.

Dagens väder var väl kanske lite bättre än senast jag var ute, men isen börjar bli svårborrat och mängden vatten som ligger på isen är ett stort problem. Det skapar halkrisk och jag har svårt att borra ner mina sticks i isen.

Men jag gav det en chans i dag med två spö, som hade en hel Makrill och det andra hade en riktigt stor Sill, som jag skärde upp i sidorna på, för att få lite extra doftspridning. 

Dessa spö placerades var Pär fick den sönderslitna Regnbågen senast, men det förblev totale silencio under de 5 timmarna jag var ute.
Lätt snöfall och ingen dimma, lite bättre, men inget bra gäddväder i mina ögon och jag var nog kanske på fel plats, man kan inte räkna med att gäddan står var man fick den huggna fisken.

Regnbågarna rör sig mycket och det kan ha skett på annan plats i gölen, men någonstans ska man jo börja. Lätt blir det nog inte att hitta rätt gädda, men jag ger mig inte så lätt.
Jag pimplade Regnbågen under min väntan på den stora damen och efter mycket om och men, hittade jag denna klump som hemma vägde 2,720 kilo och nu är denna min nya PB!

Senast tog jag en på 2,640 kilo och nu denna, vad ska den väga i morgon, var jag tänker tillbringa några timmar på gölen med pimpelspöet i handen under min väntan.

Blir det värre med vattnet på isen, så ska jag bara pimpla lite och varje dag mäska med fiskbitar på 4 - 5 ställen och sen till helgen, var kylan ska komma tillbaka, då ska jag meta gädda igen.
 
Ingen roligt att knappt kunna borra ner sina sticks och jag höll på att dränka skruvdragaren flera gånger under mina flyttningar.

Man kan bara hoppas att allt kan frysa ihop till en stadig och sträv is och så vill jag gärna ha lite vind och solsken, jag tror att det hjälper till i jakten på den stora. Ni kan jo föreställa er hur det är att dra en tung Pulka i detta lappmögel, det tar på krafterna.

4 kommentarer:

  1. Har nyligen hittat till din blogg och lades genast till bland favoriterna.
    Mycket intressant läsning och kan inte förstå att jag missat den så länge.
    Tack för en bra blogg och skitfiske!

    Mvh Andreas Holmström
    http://holmstromfiske.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Du är mer än välkommen Andreas! Sprid det gärna till flera. Ska även passa på att tacka dig för dina fina vitsord och önska dig en god jul och ett gott nytt skitfiske under 2013. / Luis

    SvaraRadera
  3. Det blir ett bloggtips till din sida från min. Hoppas det är ok att jag lånat en bild från ett av dina senaste inlägg. Hojta till annars så tar jag bort bilden.

    /Andreas

    SvaraRadera
  4. Det ser bra ut och det är lugnt Andreas kör hårt! Behöver du bilder, så bara hör av dig. / Luis

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.