onsdag 21 december 2022

Sink and Draw, en supereffektiv metod för Gädda!

Har du aldrig provat denna effektiva metod, så är det dags! Fast jag tror att du på något sätt har varit lite inne i detta. Vi har nog alla suttit bakom ett flöte, som inte har rört sig på flera timmar eller rent av under hela dagen och man vevar lite och flyttar tacklet och vips, så kommer nappet!

Det var just rörelsen i betet, som utlöste huggreflexen i Gäddan, så vi kan alltså fiska Sink and Draw med ett flötmete, genom att knycka  eller flytta betet, lite då och då och få en trög Gädda att nappa. Metoden är effektiv och den ger fisk under dagar, var allt annat inte fungerar och det är så enkelt och du behöver inte släpa med dig en massa grejer. Ett spö, mattan, dina verktyg och lite olika Deadbaits och det är klart för en fin och spännande upplevelse.

Tandem Baits "Kraken" i storlek 4 fungera väldigt bra.
Själv har jag använd metoden under många år och upplevt hur effektivt den kan vara i alla typer av vatten. Förra hösten skulle jag leka lite med dem så kallade Cirkelhooks och det slog mig att jag hade lite kurviga krokar liggande som jag ville testa. 

Egentligen är det krok för Karpfisket och dem har en sanslös styrka, skärpa och dem är lite vridna och ger ett väldigt bra grepp. Jag testade dem som Single hooks med olika beten genom att montera kroken i munnen på betesfisken och kroken hamnar i mungipan och är enkel att ta bort.

Jag gör dessa tackel av lite styvare wire, egentligen är det färdiga kast tafsar på 30 cm, dessa har lite svaga hakar och lekande och det tar jag bort. Själva wire håller, jag har testad och man kan lyfta mer än 20 kilo i dem utan problem.

Den svaga haken byts ut mot en Cross-lock hake, som är stark och betydligt säkrare och i denna fästs enkelkroken och därefter en stinger, som jag gör av samma wire. Dessa Stingers görs i lite olika längder, så man kan anpassa tacklet efter storleken på betesfisken man önskar att använda för stunden.

Kopplingen.

Betesfisken monteras genom att man fäster enkelkroken genom underkäken och upp genom näsan och sen monterar du ett Baitflagg, som ser till att betesfisken inte kan ramla av tacklet. 

Stingers trekrok fästs i sidan på betesfisken och du kan göra det med ett rakt bete eller som jag rekommendera att du böjer lite på betet och fäster kroken. Det gör att du får betydligt bättre rörelse i betesfisken, den wobblar, snurra o s v under invevningen.

Cross-locks, starka och säkra hakar.

Du blya din wire med 2-3 SSG-hagel eller mer om det krävs, dem är inte din kastvikt, det är betet, men dessa hagel ser till att betet sakta sjunker ner och och håller betet nere under tiden du vevar, pauser, lyfter mm. Hur du tar in ditt bete är upp till dig, låt fantasin spela!
Blya din wire, så betesfisken sjunker.

Man kastar ut och låter betesfisken sjunka till bottnen, därefter lyfter du upp spöet och betet lyfts från bottnen, låt det sjunka igen och upprepa lyft, sjunka, veva in någon meter lina och låt betet sjunka igen och du kan göra en liten paus eller låta det vara ett par minuter innan du fortsätter. Det kan vara bra ibland att ha en liten typ av flytkraft på tacklet framför enkelkroken,då ställs bete över bottnen, när du pauser.

Man kan även bara kasta ut betesfisken och låta den sjunka och därefter fiska, den som ett vanligt spinnbete. För du ett ordentligt hugg, är det bara att ge mothugg direkt, men känner du ett nafs, så låter du bara betet vara och ge lite lina, så gäddan kan ta din betesfisk i lugn och ro utan motstånd.

Ett 10 fots spö och en Baitrunner är perfekt för metoden.

Vilket längd på spöet man använder är lite beroende på platsen, men oftast är det spö runt 10 fot och alltid med en Baitrunner och en stark och stum Braid, som registrera allt som händer vid ditt bete.

Spöet ligger på 3 Lb, men det är känsligt nog tillsammans med Braiden att jag märker minsta nafs och jag kan snabbt ge lite slak lina genom att använda Baitrunner funktionen på rullen. 

En Braid i 0,26 mm är absolut minimum!

Man har spöet i 45 graders vinkel framför sig under fisket och håll spöet endast i handen och inte med stöd från underarmen, då känner du minsta stöt! kolla även din lina, där den skär vattenytan och var med hela tiden.

Oftast är det rejäla hugg, men ibland typ i kallt väder, så kan det vara att lina slaknar eller du känner ett nafs. Sänk spöet och låt gäddan få lite lina och förhoppningsvis tar den betet och går med det och där sätter du krokarna.

Bästa knuten för Braid enligt mig.

Jag anser att man inte ska gå under typ 0,23 mm Braid och själv fiskar jag aldrig under 0,26 mm och spolen på bilden klara över 20 kilo, har en bra färg, fast en orange eller gul Braid kan vara en fördel när man tittar på linan. 

Den visade Braid är som sagt stark, smidig och kastar väldigt bra och ska jag rekommendera dig en Braid för detta fiske, så blir det Power Por 0,23 mm eller Strike Wire Extreme i samma dimension och du hitta båda dessa linor hos CVC.se.

Knuten ovan är den jag alltid använder till Braid, en del kallar den 5-turn Grinner knot och andra för Uni-knot. Hur eller hur, så är denna knut den absolut bästa enligt min mening för Braid och alla så kallade flätlinor på marknaden.

"Nanna" för länge sen på Sill.

Gode gamla "Nanna" från Svarte göl och här en sista gång och just metoden Sink and Draw med en Sill som bete och det var sista gången vi sågs tyvärr. Angående betesfisk för denna metod, så bör du tänka på att en del beten som Sill och Sardiner är mjuka beten som inte klarar så värst många kast.

Beten som mindre Makrillar, Mörtar, Sarvar, Abborrar mm, är betydligt hårdare i skinnet och kan vara att före dra, men innerst inne så är det Gäddan som bestämmer vad du ska använda, så testa lite av varje och lura henne, den stora tjocka damen, som du såå gärna vill ha en dejt med!

Dem flesta får bra resultat med metoden!

Metoden är väldigt effektiv, vissa dagar rör dem inte ett bete som är statiskt på bottnen och ett konstgjord bete rör sig för snabbt. Men en betesfisk som du styr med spö och rulle, är en helt annan sak. Du kan fiska väldigt sakta och du kan göra rörelser som får betet att se sjukt eller skadat ut och du kan ge Gäddan tid att välja om den ska eller inte ta ditt bete.

Med andra ord, endast fördelar med Sink and Draw och har du inte provat metoden, så gör det, om inte så missar du mycket roligt fiske med en metod som ibland, kan öppna en helt ny värld vid vattnen och med dessa ord, säger jag bara testa metoden och skitfiske på er alla!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.