torsdag 15 december 2022

Många frågor och här kommer en del svar!

Frågorna strömmar in och det gläder mig, det håller nämligen mig lite sysselsatt i dessa svåra tider med is, snö och abstinensbesvären, som gör sig lite mer än påtagligt! Jag ska beta av frågorna, inga kommer att glömmas, så håll ögonen öppna och du får ditt svar, så fort jag hinner.

Denna gång tar jag upp lite om Bait poppers, olika flytkraft som poppar upp din betesfisk från bottnen och det har en del fördelar, så som att betet syns bra, göms inte bland gräs och bråte, Gäddan har troligen lättare för att ta ditt bete och har du tillsatt doftämne, så sprider det sig fortare och sist och inte minst, är ett lyftmedel ett måste vid fiske med ett Kebab  - Tackel!

Diverse lyftmedel för din betesfisk.

Det finns massor av dessa så kallade Baitpoppers på marknaden, runda, ovala, tunna, tjocka, halvor och hela bollar och det är i princip bara att välja, vad som passar dig och ditt fiske, men framför allt vilka beten du ska använda.

Den stora halvan använder jag till för att lyfta en halv Makrill, dem mindre runda är perfekta för Mört, Sill och Sardin och den smala versionen, använder jag till mindre betesfiskar.

Fox 30 mm Bait poppers.

En fråga var om man måste ha sin Baitpopper på eller i betesfisken? Nej, det måste man inte, man kan ha en lina och ha Baitpoppern 50 cm över betesfisken om djupet tillåter det. Linan för detta bör vara tunn och jag använder en 0,10 mm braid och en svart målad vinkork eller annan, som lyfter min betesfisk.
Man kan använda en bit sittdyna också.

Man behöver inte alltid köpa Baitpoppers, men dem är väldigt smidiga att använda och samtidigt så kan man använda en bit sittdyna eller liknande och du trimmar bara en längre bit och för ner den genom svalget på din betesfisk och kollar om den flyter eller ställer sig på bottnen.
Bait Inserts för alla storlekar.

Sen har vi dem så kallade Bait Inserts, oftast gjorda av lackad Balsaträ, som har en stor flytkraft och formen är som gjord för att föra ner i halsen på en betesfisk och du låser dem till ditt tackel med en liten bit tunn ståltråd.
Sunk-floats.

En annan form av lyftkraft är dessa så kallade Sunken floats, dessa sitter antingen glidande eller fixerade på linan mellan två flötesstopp. Här är det 10 och 20 grams versionen från Anaconda tackel och jag använder dessa både i lugnt vatten och i strömmande vatten och endast på platser, var man fiskar med exempelvis ett livebait, som inte får ha för mycket utrymme typ, bland växtlighet eller liknande. 

Man har en tunnare nylonlina mellan blysänket och wiren eller så kopplar man wiren till betesfisken i haken mellan wirarna. Denna metod finns beskriven på annan plats i bloggen.

Up-trace, en viktig del i Gäddmetet!

Nu till nästa fråga! Varför en Up-trace? För det första ska jag säga, att jag använder ALLTID denna förlängda wire till allt mitt Gäddmete och jag ska förklara varför! Vid fiske med livebaits under ditt flöte, så finns det en risk, att ditt bete simmar upp mot ytan och har du inte en Up-trace om Gäddan hugger just då, då är din huvudlina i fara!

Samma sak om du använder ett Sunken float paternoster tackel, var betesfisken står fast på ett ställe och avger reklam, skulle gäddan hugga betesfisken, som är i närheten av din lina så ...

Andra scenarios är bottenmetet, oavsett om du fiskar med betet direkt på bottnen eller om det står en bit över, så kan vi ALDRIG vara säkra på hur ditt bete landar eller om det verkligen flyter upp från bottnen.

Med en Up-trace är det så säkert som det kan bli, skulle din betesfisk lägga sig över denna wire och Gäddan tar ditt bete, så är det wiren som tuggas och inte din huvudlina!

Up-trace och Gäddtackel.

Det absolut viktigaste med en Up-trace är, att den SKALL vara 15 - 20 cm längre än längden på ditt kroktackel och det oavsett vad du använder! Då slipper du avbitna linor och Gäddor som går en plågsam död till mötes, så glöm aldrig detta!
Kebab tackel och Up-trace.

Till och med en uppoppad Kebab, kan ställa till det, vi vet inte vart denna landar och om den ställer sig rätt och din och Gäddans säkerhet är just den långa wiren.
Två uppoppade beten ligger ute.

Ja, bilden ser fin ut och allt känns bra, men vi vet aldrig med säkerhet hur allt ligger eller står, men vi kan göra vårt bästa och göra det så säkert, som bara är möjligt.

Just denna dag hade jag en Sill ute och en Kebab, lite fiskbitar hade lagts runt mina beten och ungefär en timme senare kom nappet på Kebaben under en buske, som inte syns på bilden.

Ännu en Gädda som inte kunde tugga linan!

Gäddan landades och det var aldrig några problem, men för säkerhets skuld, så använder jag alltid en Up-trace när jag metar Gädda, det ger lite ro i själen, om jag har någon.

Spomben, en viktig pryl i Gäddmetet.

Det var lite svar på era frågor och nästa gång tittar vi lite på tillverkningen av tackel och Up-trace, samt dem olika komponenter jag använder mm. Sist och inte minst, så gäller det Spomben och jag förstår att alla inte vet vad detta är, vilket jag faktiskt trodde!

Spomben är en behållare, egentligen gjord för karpfiskaren och för att kunna mäska på längre avstånd. Dem kastas med spöet och när den landar på vattenytan, så öppnas den och innehållet glider ut och det innehåll kan vara dina fiskbitar eller hur? Gummibanden på bilden håller ihop Spomben under transport eller när den inte används.

När du väl har lagt ut dina fiskbitar, så placerar du bara din betesfisk eller Kebab mitt bland dem och risken för ett napp från Gädda ökar markant! Prova att lägga ut fiskbitar ett par tre dagar innan du ska fiska, Gäddan är asätare och en tacksam sådan och har du en Kebab stående bland fiskbitar, så ska det väldigt mycket till för att du inte ska få napp.

Spara alla använda betesfiskar under dagen och lägg ut dem efter avslutad fiske, inget behöver gå till spillo! Mäskning är bara till fördel, Gäddorna växer, dem kommer och söker föda och du får till 100 % ett mer givande och bättre fiske Det var allt för denna gång och jag önskar er skitfiske
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.