tisdag 27 december 2016

Spötest och min lilla idé!

Jag har varit ute och lekt lite med Shimano Exage och Fladen Wardbirdspöna, några fiskar blev det inte denna dag, men hade kul ändå och jag testade även min lilla idé kring långsamt jiggfiske och då var det faktiskt två mindre gäddslipsar efter, men de tog tyvärr inte jiggen, men intresset fanns.
Fladens Wardbird är långtkastande och klarar massor av vikter, både över och under den klassade kastvikten på 15 - 40 gram.

Jag har testad med miniwoblare och även mindre Jerkbaits upp till 60 gram och det funkar superbt, så det spöet får definitivt godkänt och med rulle för 500 kronor, är det lite av ett fynd och du hittar detta kit på Dollar Store.
Större kustdrag som dessa 25 grams Nidingen går långt med Wardbirdspöt och jag tror detta spö är en billig och bra investering för Havsöringsfiskaren som kanske inte vill lägga ner en förmögenhet på grejer.
Provade även dessa .... spinnwoblare eller vad kallas dessa beten? 12 gram och kastas långt, de flesta vikter mellan 5 - 60 gram kommer lite längre än vad som är vanligt och det med 0,25 mm lina på rullen som ingår i kittet.
Shimanos Exage är lite i en klass för sig, det är smäckert , skön och har en super fin känsla och man känner varje rörelse i betet. Jag har provat alla vikter inom spannet 5 - 30 gram och däröver känns det som en överbelastning.

Suveränt spö för fiske med jiggar i olika vikter och det har nog den rätta känslan och framför allt både drillningsegenskaperna och ryggraden för att landa en riktig stor Abborre och få en spännande fight.
Du behöver en sax, en bit riggfoam, en vass krok, en jiggkropp och lite superlim. Jag trycker en hairneedle genom foambiten och jiggkroppen och knutar fast kroken och du använder linan direkt från rullen....
.... anpassa foambiten så den håller jiggkroppen med kroken flytande och därefter limmar du fast foambiten på jiggen....
.... som visat här och ca 50 - 60 cm upp på linan monterar du 4 - ? BB - hagel som ger dig lite kastvikt.

Det kastar ganska bra detta, men framför allt kan du nu fiska med detta precis som vanligt jiggfiske, var du låter det hela sjunka till bottnen och därefter lyfter du sakta och låtar det sjunka igen o s v tills du är inne vid land.
Jiggen flyter 50 - 60 cm över bottnen och syns bra och allt går sakta och rovfisken hinner med att hugga och jiggen rörelser är de samma som med ett traditionellt jigghuvud.

Ganska enkelt och jag tror att det är väldigt effektivt året runt och framför allt under den kalla årstiden, var rovfisken inte gärna jagar ifatt sina byten. Prova får du se, jag ska testa lite mera och återkomma med mina resultat. Du behöver inte använda blyhagel, mindre päronbly fungerar också bra, då jiggen flyter över bottnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.