söndag 18 december 2016

Det tar sig sakta men säkert!

Det går ganska bra med att få ihop lite saker till kustfisket och flugfisket och lite flyt har jag haft,,  en del fynd och en vänlig själ dök upp också,så det rulla på och jag väntar bara på flugspöet och rullen, så jag kan börja öva på detta slitande om man jämför med mitt karp - och gäddfiske, men vi får jo se hur roligt och spännande detta fiska kan bli.
Jag hittade en vind och vattentät väst för den ringa summan av en hundring, inga ärmar gör den bra för att kunna kasta och man har väl någon fleece att ha under. Bra huva hade den också och det kan vara bra under blåsiga dagar.
Till och med mobilficka och innerficka! Bra, då ligger lilla kameran och mobilen skyddat mot vädrets makter. Bra grön färg hade den också, men en vit dragkedja, den kunde ha varit svart, brun eller grön.
Jag pratade med en polare om att jag skulle ta upp detta fiske med fjädrar och han erbjöd mig en flugfiskeväst för en femtilapp, den passade mig lika bra som femtilappen i hans plånbok och nu har jag otaliga fickor att gömma saker i och ett helvete att hitta nycklar mm, men så är det nu.
Flugfiskevästen passade över den vattentäta västen och det var jo riktigt bra och man har lite skydd mor regn och vind under fisket.
Neoprenvadarbyxor har jag fixat och de känns som en stor enorm kåndåm, när man har dessa sexiga saker på sig, men de håller en varm med sina 6 m tjocklek... Eh åtminstone ett tag i alla fall.
En liten håv med ganska djupt nät har jag fått tag på, handtaget är en meter långt och jag kanske skulle korta nr den lite som dem vanliga flugfiskehåvarna ser ut? Men varför? Jag ska inte lägga mig på knä för att håva en firre om det inte är absolut nödvändigt, finns liksom ingen anledning!
40 olika flugor, som jag kan börja med, det lär nog bara vara krokarna kvar efter mitt snärtande, men man ska jo börja någonstans och jag ska inte glömma polaroidglasögonen, det är mitt skydd för flugan och Peang ska med, så Knud kan lossna kroken i nacken min... hä hä!
Det har hamnat lite mera trams i dragasken, hittade en del drag under städningen i förrådet och de kommer nog väl användning framöver.
Längst ner i en av flyttlådorna låg dessa i ett oöppnat paket och detta bling-bling kanske fungerar, den som lever får se och till dess är det bara att hoppas.
Höst och vår kan ge fina Öringar, men blir det en mild övergång mellan 2016 och 2017, så kanske vi tar oss en sväng över till Öland och ger det ett försök. Man får väl springa av sig lite av julmaten och det finns väl inga bättre platser än på en Öringstrand och helst med ett böjd spö i handen.
För vi inget, så är det som vanligt, vi får frisk luft, blir en erfarenhet rikare och lite kackel över en rykande varm kopp kaffe och sen har vi naturen att beskåda och allt detta räcker långt, men visst en fin blänkare på 4 kilo i bilen hem, det vore fint och gärna på fluga.... Hoppas mitt flugspö och rulle kommer i början av veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.