måndag 12 december 2016

Fladen Fishing Wardbird Classic Kombo.

Jag var och letade julklappar på Dollar Store av alla ställen och det var en upplevelse kan jag säga, men jag kom ut med en fin leksak till ett riktigt bra pris och jag ska recensera den för er. 


Det handlar om Fladens Wardbird fiskeset som kostar 500 kronor för rulle och spö. Spöt är 9 fot och har en kastvikt mellan 15 och 40 gram, alltså fint för det mesta typ Abborre, Gädda, men även fina grejer för kustens Öringar och Näbbisar.....Vi börjar med spöet...

Bra färg i Umbra, den brungröna färgen är matt, som jag personligen gillar, texten är som vanligt flashig, men så är det. Artikelnumret är 12-34270 om du vill beställa detta kit eller bara spöet.

Spöet har en keeperring och svarta lindningar med lite silver, snyggt och prydligt, men inget ut över det vanliga, men det är snyggt.

Holken är av över/under typen och det finns lite förstärkningslindningar och passformen är väldigt bra och inget glapp, som kan förkomma på en del av marknadens billigare spö.

Spöet har 6 stycken ringar + tippring med siliconekarbid inlägg och klara alltså både mono och braid vilket är bra med tanke på gäddfiske, braids är att föredra, bättre kontakt och dina krokar får fäste i gäddans hårda käft vid mothugg.


Ändbutt i metall och gummi, väldig fin kork på det 53 cm långa handtaget och rullfästet är av fujityp som håller rullen i ett fast grepp.

Rullen i detta set är en Fladen Fission KX 4400, den är bakbromsad och har en super fin och skön gång. Jag vet inte något om antalet kullager, men jag har ägt rullar i 4000 storlek som har kostat mellan 1000-1500 kronor och gången har varit sämre!

Färgen är lite silver, svart och sen samma färg som spöet, dock i metallic matt färg, vändbar enkelvev med bra vevknopp i gummi som ger ett bra grepp i alla väder. Superfin broms som du lätt ställer in under fisket.

Rullen tar 175 meter 0,30 mm, 130 meter 0,35 mm eller 100 meter 0,40 mm monolina och tryckknappsspolen är lätt att använda vid eventuella trassel. Linuppläggningen är bra som du ser här, visst det finns bättre, men det duger bra. Jag hade önskat att det fanns en extra spole till denna fina rulle, men man får inte allt för den ringa summan.
Spöet kastar väldigt bra, jag har inte använd det mera än några minuter under dagen och det kastar längre och bättre än man räknar med och du får se upp längs dina vatten. Jag rekommenderar verkligen detta set för alla och jag är övertygad om att många blir glada på julafton om detta paket ligger under granen till någon av barnen, ungdomen och även den garvade fiskaren, han blir inte besviken.
Foto: Gunnel Wäneskog. Text: Hunden själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.