torsdag 7 oktober 2010

En gäddfiskepremiär för några år sedan.

Det var så typiskt denna morgon, första frosten hade kommit och det skulle nog göra det lite knepigt för mig under detta premiärfiske efter gädda. Gäddan blir som all annan fisk, lite stela och tröga vid snabba temperaturomställningar och denna dag var inget undantag.
2 tacklade spön för bottenmete och ett för flötmete var vad jag hade med mig och mina beten var deadbaits, samt ett par levande Mörtar som jag hade lyckats fånga helgen innan.Ett bottenmete med Sill fiskades i kanten en bit ifrån mig, var det var lite djupare. Min tanke var att någon gädda skulle patruljera av kanten i jakten på föda, vilket dem brukar göra om dem inte skräms av skuggor mm. Sillen var till en början naturell, fast jag stack lite hål i skinnet på den och fiskade den stående 10 cm över bottnen.
Det andra bottenmete var en halv Makrill som jag fiskade naturell på bottnen en bit till vänster om mig och en bra bit ut från land och flötmetet med en levande Mört fick simma fritt mellan dessa två spön. Det var dags för nu dags för lite värmande kaffe..
Det skulle ta flera timmar och flera byten av beten innan jag lyckades att lura en gädda till att ta mina beten.
Det kom på en liten Sill som var dränkt i Ming Oil och det var på spöet som fiskades nära den egna kanten som gav resultat.

Det var ingen stor fisk, men den var välkommen i novemberkylan! Nappet var som vanligt försiktigt som det brukar vara när det är kallt och efter mycket om och men, tog den tillräckligt med lina, för att jag skulle kunna kroka den ordentligt.
Fisken satt dåligt, med bara den nedra kroken i munnen och även detta är typiskt vid denna årstiden och vid första frostnatten, det blir bättre senare, när dem har vant sig.
Gäddan räddade min dag och jag kunde bara vara nöjd med resultatet, den blev dagens ända fisk. Premiären var över och jag slapp att åka hem med ett blankpass hängande över axlarna.


Som så många gånger för, var det Ming Oil som räddade dagen. 1 - 3 ml rakt ner i halsen på ditt deadbait räcker gott, använder du halva betesfiskar kan du pensla på denna olja. Det är inte många gäddor som missar denna doft av rökt Lax och det är en olja du bör skaffa dig.
Ett tips är att du ger dina deadbaits denna olja innan du fryser in dem för framtiden, skriv på påsen vad dem innehåller och du har alltid ett bete som gäddan föredrar framför andra.
Har du ett bete ute med denna olja och inte får gädda, så har det inte varit någon gädda i det område som du fiskade i, så pass effektiv är denna olja!



Glöm inte att flötmeta nära vasskanterna, här samlas betesfisken och gäddan är aldrig långt borta. Knycka lite med spöet om det inte händer något, det kan reta gäddan till hugg. Ibland får man ett nafs och gäddan släpper betet, ta och lägg ett dött bete på platsen och avlägsna dig.
Det kan ta lite tid, men jag är övertygad om att samma gädda kommer att ta ditt deadbait och då tar du den. Skulle den inte hugga igen, så vet du åtminstone vart den befinner sig och kan ta den nästa gång du är vid vattnet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.