onsdag 27 oktober 2010

Använd dina oljor och flavours på rätt sätt.

Jag får massor av frågor kring oljor och flavours, hur jag blandar dem, hur mycket som man ska använda och hur man applicerar dem i betesfisken mm. Jag går genom dem som jag blandar och sen får nu prova er fram.
Jag använder dessa som är med i inlägget och en Sardine Oil från Starbaits och den ändrar jag inte på, utan använder den som den är direkt ur flaskan. Dessa som är med här blandar jag en del av och det är långt ifrån säkert, att jag har dem rätta och mest effektiva kombinationerna, men dem är väldigt effektiva och det finns spelrum för att experimentera. Min absoluta favoritblandning till gäddan är dessa två från Mainline! Jag har inte varit i något vatten än, var gäddan inte har tagit mina beten med denna kombination. Allt du behöver göra är att köpa både dessa flaskor, öppna locket på Enhancern och häll hela flavourflaskans innehåll i denna, stäng locket och skaka kraftigt under ett par minuter.
1-2 ml per betesfisk beroende på betesfiskens storlek räcker till en hel dags fiske, men så länge dröjer det inte innan gäddan hittar betet! Mainlines produkter hittar du hos Skandinaviens Sportfiskecenter i Ljungby, slå Rikard en pling på 0372 - 140 01 och han hjälper dig med detta.
Danish Delights Salmon - och Mackrel Oil är också två bra oljor som du kan använda som dem är eller blanda med en fiskflavour. Jag har provat Salmon oljan med olika fiskflavours och funnit att 60 ml av Mainlines Salmon and Shrimp flavour är en bra kombination och likaså är Mackrel Oil med 50 ml av Mainlines Pacific Tuna Activ - Ade.
Igen räcker det med att du skakar ihop det hela och använder 1-2 ml per betesfisk, allt efter betets storlek. Dessa oljor finns över hela landet och Mainlines produkter hittar du hos Skandinaviens Sportfiskecenter 0372-140 01.

Lee Jackson´s Ming Oil är enormt effektiv och den ska du inte ändra på! 1 ml per bete och resten sköter sig självt. 100 ml koster 5,25 £ och 250 ml koster 8,50 £, du hittar den hos Tacklebox i Kent, England och adressen finns på min startsida bland länkerna.


Eddie Turner (ET Tackle) Dessa winterjuices är suveräna och det finns flera i denna legends range av gäddflavours och oljor. Dem finns tyvärr inte att köpa i Sverige, men kanske någon kan ta hem dem?
Du hittar dem hos Tacklebox och du ska inte ändra dessa, mannen bakom dessa kan sin sak och jag tror att du förstör dem. 100 ml flaskor som räcker till 100 betesfiskar kostar 9,99 £ lite dyrare, men också enormt bra.



Nutrabaits Winterised Pilchard Oil, jag vet inte hur många gäddor som jag har fångad på beten som har varit impregnerade med denna olja, men det rör sig om hundratals genom årens lopp. 500 ml koster 8,50 £ och du hittar den antingen hos Sportfiskegiganten i Malmö eller hos Tacklebox i England.
Prova även Nutrabaits Pure Salmon Oil som finns i samma flaska och till samma pris. Jag har provat denna olja med 50 ml av Lobster Termidore från Nash och haft kanonbra resultat. Det är helt klart att dofter med någon form av skaldjur lockar fram gäddorna till dina beten mer än något annat.
Det finns en del andra attraktorer på marknaden som exempelvis DynamitesScent Trail Liquid Attractants som finns i Killer fish, Blood red och Pike strike. Dem kommer i 250 ml burkar, var du har en pensel i locket och du stryker på dessa färgade doftmedel, priset är 6,99 £ och även dem hittar du hos Tacklebox.
Börja alltid ditt fiske med naturella beten, funkar det inte eller om det är kallt, kan du övergå till flavours och oljor. Det räcker gott med dem nämnda mängderna, gäddan har ett välutvecklad luktsinne och den hittar snabbt dina beten. Du kan dock aldrig ha för mycket mycket flavour eller olja på dina beten, gäddan tar dem ändå fast oljan droppar från dina beten.
När du ska applicera dina dofter, kan du göra det genom att använda en injektionsspruta och du bör ha en nål som klarar av den tjocka oljan. Stick in nålen på flera ställen under skinnet i betesfisken och tryck in lite doft.
Du kan även pensla på dina doften med en billig leksakspensel, men du bör sticka lite små hål i skinnet med en kniv, innan du penslar på doften, oljan/flavour dras in i köttet och sitter i längre. Vill du ha lite färg på dina betesfiskar och i dina doftkombinationer, så kan du blanda flavourn med lite boiliefärg innan du blandar denna med oljan. Kanske dags att börja experimentera lite till helgen?
Detta ger ett svagt moln runt betesfisken och enligt många ska det lockar fram gäddan, röd och orange färg har jag provat, men jag kan inte påstå att det har haft någon större effekt än den vanliga naturliga färgen på betesfisken.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.