tisdag 7 februari 2012

Svar på era frågor och samtidigt kanske lite tips till andra isfiskare?

Det strömmar in mejl dagligen med olika frågor mm, jag svarar så fort jag bara kan och har tid, en del svar får ni direkt via mejl och andra frågor, tar jag med här på bloggen.

Där står vi nu i dag och det blir även så i morgon, då jag rensar ut lite bland mina mejl och det blir frågor, som samtidigt är bra tips till alla andra som isfiskar och för er som är nya på detta roliga, spännande och kalla fiske.
Använd inte mera bly, än du behöver, för tunga bly tröttnar snabbt ut din betesfisk och arter, som Abborre och Gös, kan vara lite känsliga mot för mycket tyngd eller motstånd.
En fråga som dyker upp titt som tätt, är om man ska doppa ner spöet i hålet under drillningen. Jag säger nej av flera orsaker, det ena är att du har bättre möjligheter att parera rusningar med spöet uppe över isen, det finns även en risk, att du kan bryta spöet mot iskanten, om din rulle inte ger lina i rätt ögonblick.

En annan orsak till att jag aldrig gör det, är att det blir isbildning på hela spöet och det är inte önskvärt med de temperaturer, som råder över landet just nu.
Vid montage av extra blyhagel eller om du bara använder blyhagel för lite mer delikata presentationer, så skall du aldrig klämma dessa på din lina.

Kläm fast dem på din wire, som tål detta, din nylonlina och även braid, kan och vill ta skada och det önskar du inte, när väl den stora du jagar, sitter på krokarna.
Jag var inne på lite kring doftmedel och det ger frågor och en av dessa frågor, var om det finns oljor som läcker ut bättre, än andra och som samtidigt fungerar bra för gädda?

Visst gör det, en av de bättre på den fronten, är Nutrabaits Winterised Pilchard Oil, som du ser här på bilden, den är egentligen gjord för karpbeten, men den fungerar väldigt bra för gädda som den är, eller blandad med andra oljor.
En olja som fungera enormt bra till gädda, är Tacklebox egen Lee Jackson´s Ming Oil, som också är till för karpbeten med fiskdoft.

1 - 2 ml i en betesfisk eller som här som cover för lite Makrillbitar och du är på god väg för att uppnå ditt livs gäddfiske.

Oljan är suverän till det mesta och ger inte de beten, som är prepareade med denna olja fisk, så vet jag inte vad du ska göra, en blanksaver av högsta rang!

Marinera dina fiskbitar, som du har till dina Kebab - riggar, använd lite av bitarna, som mäsk eller dutta i lite i dina deadbaits och succén är nära.
Jag vet inte om dessa finns kvar i Mainlines sortiment, men dessa två, ska bara blandas ihop. Töm flavourflaskan rakt ner i den stora flaskan och skaka det hela länge och kraftigt. Det blir inte bättre för gädda, än så här och det räcker till minst 250 betesfiskar!
Alla har problem med att hålen fryser snabbt och särskild nu var en ny istid ligger över landet. Rensar man enbart hålen med en skopa, så minskar hålen väldigt snabbt nu var det är kallt.

Rengör försiktigt kanten av hålen med en vass kniv, som visat på bilden och rengör sedan hålet med skopan. På det viset håller du hålet i samma storlek hela tiden. Det blir flera svar och tips i morgon, så vi ses väl då, hoppas jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.