fredag 24 februari 2012

Bygga spön av bråte, går det verkligen?

Med ordet "Bråte" menar jag reklamationsdelarna, som står i din lokale fiskebutik, det finns massor av skadade eller brutna spö, som bara står och samlar damm. Ingen tar hand om dessa och frågar du, så får du oftast, ta vad du behöver gratis eller för en liten slant.

På frågan"Går det verkligen att få fram spö som fungerar" Ja, i alla högsta grad, du kan anpassa vissa delar med varann och få fram egenskaper, som just du är ute efter eller bara ett enkelt ismetespö eller liknande.

Det är bara att fråga och börja plocka till sig saker, som man kan tänkas få ihop till ett spö. Det är inte alltid så att delarna blir lika långa eller färgen passar ihop, men det kan man enkelt lösa med lite färg, lack, en ring eller annat och jag ska visa er, vad jag fick ihop av en underdel och ett karpspö, var underdelen hade fastnat i en bagagelucka.
Först och främst hade jag kollat att det skulle gå att få ihop dessa delar med varann och det gick bra i o m att jag hade hela karpspöet, men ingen handtagsdel.

Jag kollade spöet för diverse skadar och provpressade klingan, som höll för min press. Som synes var kurvan bra och ringerna var intakta, med andra ord ett drömläge och ett ganska lätt arbete.
Spöet hade 6 SIC- ringar + toppögla, alla trebenta ringar, som tål betydligt mer än enbenta ringar, som har en tendens att böja sig fram och bak och i sidled och resultatet blir med tiden, spräckta lindningar.

Jag hittade även ett gammalt handtag med helkork från ett ABU spö och med lite mätande, så fann jag att det skulle gå, att renkapa karpspöets underdel och denna del skulle passa ner i ABU - spöets korkhandtag.

Nu var det bara att anpassa det hela,, så att karpspöets klinga kommer så pass långt med i korkhandtaget att klingan kommer ner bakom rullfästet. Det lyckades bra och jag fick tejpa lite innan passformen stämde perfekt.

Nu var det dags att limma allt på plats och nu gäller det att, rullfästet följer ringarna i en rak linje, allt limmades på plats med Aralditlim, som tar 20 - 24 timmar, att härda ihop rätt och det ger dig lite tid till att fixera allt, så det blir rakt.
Korken på handtagsdelen var inte den bästa och jag sågade bort det, som var skadat och det räcker med en liten bit över rullfästet. Därefter lindade jag fast ett linclips, som är bra att ha, då jag ska ha detta spö till Bottombouncing, en metod, som jag beskrev för er igår.

När allt hade härdad klart, testade jag längden på spöet och det blev lite mera än 10 ½ fot långt och har en testkurva på ca 2 3/4 lb. Perfekt styrka för mitt ändamål och ryggraden i spöet, ger en otrolig håvstångseffekt, när det gäller att pressa upp en stor gädda till båten, från djupt vatten.
Jag hittade en ändbutt av gummi och rosenträ, som monterades med snabblim och den fula korken fick jag slipa, tills den blev fin igen, lite lack på rosenträsknoppen skadar aldrig och det blir ganska fint.
Spöet har långa Spigottholkar, som ger en bra kurva och styrka, ett par vita prickar visar mig snabbt, när spödelarna sitter rakt vid ihopsättningen.
Lite lack över prickarna och lite stearin på hanholken och slitaget på holken minskar drastiskt och klarar numera många års användning.
Spöet har bra finish, blanksvarta lindningar och klinga, samt trebenta ringar, som ger bra styrka. Sic - ringar är det bästa för tunna braids, linor, som man använder vid Bottombouncing.
Man ser här att spöet från början är välbyggd med Hi - built Flexcote och inget vatten, kan tränga in under lindningstråden och det är bra och förlänger helt klart lindningarnas livslängd.
Man kan sätt sin personliga prägel på sina spö, om man så önskar. "Back in Black" föll mig i smaken och så blev det.

Jag kunde även ha byggd upp lite framför korken eller monterad en fin rostfri ring eller liknande, men det får vara så här enkelt.
Handtagets längd anpassades efter mina underarmar, man ska inte ha längre handtag än vad som behövs, när det gäller att kunna pressa och parerar en stor gäddas plötsliga rusningar vid båten.

Samma sak gäller, om jag vill använda spöet till stalking efter karp, var man aldrig riktig vet, vart man hamnar och vilka situationer, som kan uppstå under fisket.
Spöets balans passar perfekt för rullar, som denna Shimano Baitrunner i 3500 storlek och även den lite större 4500 och med en tunn braid och den lite längre toppen på spöet, så ser man alla rörelser från betesfisken och framför allt, hugget från gäddan.
Spödelar blev inte lika långa, det fanns inga möjligheter för detta, utan att förstöra spöets aktion. Toppen är 45 cm längre än underdelen, det gör inget. Spöet blev väldigt bra med den långa toppen, som verkligen tar emot tunga, sugande knycker från en stor fisk.

Vad kostade detta mig? Inte en krona, annat än arbete och lite lim och lack. Spödelara var gratis, ändbutten hade jag liggande och bra blev det, så pass bra att ni högst troligen, kommer att se mera av detta spö i framtiden.

Så vad väntar du på? Åk ner till fiskebutiken och fråga, du kan bara får ett nej eller få betala lite och sen är det bara att börja bygga, ta det lugnt och fundera ut det hela, innan du börjar såga mm. Använd ett skjutmått och kolla vart du ska såga o s v. Tänk genom hela processen av byggandet noga, det kommer att bli bra, kan jag, så kan du!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.