lördag 4 februari 2012

Storbuken tog PB!

Det var en bister morgon i dag och vi var på plats vid 07.30, kylan var grym med vinden och jag har ingen aning vilken köldfaktor, som rådde. Slynan hade 17 minus i ghettot och höll sig hemma, han är ingen viking precis och han fick skotta snö två gånger under dagen.

Pär och jag fick vår beskärda del av snö vi också och flera ymmiga snöfall kom under dagen, ibland såg man knappt varann. Men vi stod ut i 9 timmar och hade lite trögt fiske på både Regnbåge och gädda.
Solen orkade inte masa sig upp över trädtopparna över Stenviken, men snart var våra grejer ute och vi kunde börja fiska. Var 10:e minut, var det dags att gå och rensa hålen, en börda vi delade på under dagen.

Det räcker inte med att bara använda en renskopa, utan man får ibland ta till kniven för att skära rent kanterna i hålen, så de inte minskar.
Gäddfisket gick som vanligt trögt och det skulle dröja till klockan 10 innan jag fick årets första snipa, 4 timmar senare tog även Pär en gädda, som var mindre och det var bara att konstatera, att det skulle inte bli någon större gädda denna dag.

Jag ska dock ut igen i morgon och vem vet kanske, är en av de stora hungrig och på jakt efter lite mat, jag hoppas dock inte, att det blir lika kyligt i morgon, det var lite väl bra under vissa stunder, var vinden friskade till.
Även Regnbågsfisket gick trögt, men jag lyckades dock att landa 4 stycken och tappa en, som var ganska stor. Här en vacker fisk, som föll för en liten räkbit på ca 3 meters djup.

Pär hade det väldigt trögt och hade under hela dagen, bara en liten stöt på en räka och vi satt och pratade om att vi skulle försöka att åka till något vatten med större Regnbåge, typ fisk mellan 4 - 7 kilo och prova att pimpla dessa.
Mitt i detta samtal klev denna vackra Regnbåge och med sina 2,8 kilo, är den en ny personbästa för Pär, bra fight och ett fint minne från en roligt, men trög dag. Stort grattis än en gång Pär!
Det är alltid roligt, när de är längre än grejerna man använder och jag tror att det kan finnas större exemplar, det gäller bara att hitta dem och få dem till att nappa, vilket inte var så enkelt i dag.

En otrolig fin och fet fisk, som togs på en räka under en kafferast, var spöet stod på en liten Tripod och metade.
Vi hade ett trevligt besök av en Rödhake, som var väldigt närgången, på ett tidspunkt satte den sig på Pärs stövlar och myste en stund. Den burrade upp sig i kylan och såg i det närmsta ut som en tennisboll med två fötter.
Min största båge av 4 landade, vi ska inte klaga med 2 gäddor och 5 regnbågar landade under dessa svinkalla förhållanden, det kan bara bli bättre med lite mindre kyla. Lustigt nog nappade alla regnbågar, när det snöade som mest och jag vet inte riktigt varför det blev så.
Senare under eftermiddagen försvann snön och det blev ännu kallare och vi hade lagom roligt att plocka ihop grejerna, men så är det ibland.

Ingen av oss vill sitta hemma, när man har en möjlighet att vara ledig och fiska, hur mitt fiske går i morgon får ni veta efter fisket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.