söndag 19 februari 2012

Gör dina egna Rodbands.

Storbuken var på isen igår, jag fick frågan om jag ville med, men jag avböjde på grund av hälsan. Jag missade nog inget, Pär fick 4 gäddor, 2 mindre, 1 runt 5 kilo och 1 fisk på 6,3 kilo. 

Hade vi varit båda på isen i detta vatten, så hade vi högst troligt, fått dela på dessa 4 gäddor och det känns lite som det kan kvitta. Vattnet visar sig från exakt samma sida, som förra året och allt fiske, som har bedrivits under hösten, har bara gjord gäddorna, än mer nervösa. 

Fast medelvikten håller bra standard, men har jag sedan länge insett, att någon riktig stor gädda från vattnet, får man nog vänta länge på. Jag ska nog koncentrera mig på vatten, som har regnbåge inplanterat, så länge isen bär, men frågan är om våren är här?

8 plusgrader igår eftermiddag och sen regn och dagen innan varmt och soligt, det var nästan så att man kunde känna lite vårkänslor. Jag ser mer än gärna ett slut på isarna, öppet vatten är betydligt roligare. 

Sen kom vintern sent och jag har knappt varit ute något, annat än några enstaka pass, så det känns lite som det kvitter just nu. 

Isen är och förblir för mig bara ett stort hinder och fisket från isen är ett tidsfördriv i väntan på bättre tider. I år har jag gjord lite annat och det känns ganska bra faktiskt.
Jag tänkte visa er en enkel lösning på hur man håller ihop lösa spödelar, jag gör mina Rodbands själv med en 50 mm bred Kardborre. De är enkla att göra och de släpper aldrig taget. Allt du behöver är Kardborre, en sax och en symaskin. Kardborren går att köpa i de flesta syaffärar.
Klipp bitar av Kardborren, en bit av varje i ungefär 10 cm längd, det är inte så noga, du kan justera dem med saxen senare.
Sätt ihop bitarna på detta sätt ( 3cm om lot) och ta fram symaskinen, kan du inte sy själv, så kontakta frugan eller i värsta fall svärmor. Dessa kan troligen hjälpa dig med att göra ett par sömmar, om inte bytt fru och svärmor!
Sy fast kardborrebitarna med 2 raka sömmar rakt över bitarna, så de sitter fast, på bilden längst upp ser du hur jag menar.
För att inte repa dina dyra spön, så kan du lägga ditt Rodband på detta sätt, spödelar ligger inte mot varann och skarvar under transport.
Gör likadant vid handtagdelen och dina spön kommer att hålla sig fina, här ser du den ena svarta sömmen. När du har sytt dina Rodbands, ska du lägga dem runt dina spön och sen kan du trimma bort det överflödiga. Det räcker med att det har 2 - 3 cm att låsa sig på och någon liten bit, som blir ditt grepp.
Det gäller att komma med tacklade spön tidigt på morgonen, om du exempelvis ska bottenmeta och flötmeta, man vill inte gärna stå i mörke och tackla upp sina spön.

Tackla upp allt hemma och se till att dina spön sitter ihop med dina egna Rodbands, som du ser på bilden, så har jag ett beteslås på varje spö och allt jag behöver göra, är att montera ett 2 - krokstackel och hänga på ett bete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.