söndag 5 februari 2012

Kung Bore är här nu!

Jag skrev på karpbloggen i morse, att jag hade minus 19 grader vid köksfönstret, i Rismåla, var jag befann mig under det mesta av dagen, var det minus 26 grader i natt och minus 27,2 grader, som lägsta temperatur. 

Jag förstår nu varför det var trögt fiske med pilliga nafs på mina beten, dagen var fin med ett superhögt luftryck och nästan vindstilla, så kylan kändes inte så värst mycket och lite fisk värmde upp en då och då.

Minus 26 grader kallt, det ger mig en liten anledning till att spekulera över vilka temperaturer man upplever som sportfiskare, det har en spännvidd på över 60 graders skillnad, för det kan blir upp emot 35 - 40 grader varmt i solen, när man stalkingfiskar sina karpar, så vi snackar om skillnader på ungefär 65 grader!
Fisket var trögt hela dagen och jag metade mest i hål, var jag hade slängd ner en liten näve med pellets. Det lockade fram enstaka Regnbågar, men det mesta under dagen, var bara lite nafsande i mina räkor och man fick vara snabb i krokningarna.
Spöet jag använder under dessa förhållande, är en topp från ett flugspö, som är limmad i ett vanligt handtag, det mjuka klingan visar klart och tydligt, att det pillas på mina beten och pinglan på spötoppen, hörs ibland, men bara ibland!

Spöet med sin lilla multirulle, läggs på två små Tri - pods och man ska se till att linan går ner i hålets mitt, lite pellets, var nog till stor hjälp i dag och över dessa, hade jag en liten räkbit som bete.
Det funkade bra i dag eller åtminstone så gav tre fiskar med denna 2 kilos båge, som största fisk, den höll på att nafsa och sen stack den och sen kom den tillbaka och nafsade och så höll den på i flera timmar.

Den gav mig dock slutligen ett rejält hugg och linan slets av rullen i hög hastighet, troligen hade en konkurrent kommit fram och då tar de lite bättre.
Som tyngd och för att locka lite, så har jag ett par små propellrar, lite pärlor och en ganska lätt spinnerkropp, detta lockar fram Regnbågarna, genom de små rörelser propellrarna ger vid minsta rörelse i linan och det kan vara jag eller ibland vinden i och med, att spötoppen står högt över hålet.

Det lilla beteslåset, gör att jag snabbt kan byta tafsen mot en ny eller en av fluorocarbon, regnbågen har små tänder, som kan skada din tafs, så kolla detta med jämna mellanrum eller helst efter varje landat fisk. Jag har betet ca 50 cm över bottnen och ser hela tiden till, att hålet är rent för issörja eller isbildning.
Ibland tar Regnbågen väldigt försiktigt och man ser lite knyckar i spötoppen, de kan också vara så, att linan bogseras i sidled utan en rörelse i spötoppen och sen har man hugget med stort H!

Regnbågen cirkulerar runt betet ett tag och sedan tar den betet i full fart och linan rivs av rullen och det är bara att ta spöet och hålla sig fast i något, det går undan!
För vanligt pimpelfiske, har jag mina färgglada teskedar, en 30 cm tafs och betet är räkor och olika softbaits eller mjuka pellets. Fisket sker igen 50 cm över bottnen och man börjar med några sakta lyft, skakar och håller betet stilla och känner efter och sen fortsätter, man denna procedur i 10 - 20 minuter per hål eller tills det smäller till i spöet eller man får några väldigt försiktiga nafs på betet.
Exakt så pimplade och metade jag denna vackra februaridag på Rismåla göl och trotts kylan och det tröga fiske, så lyckades jag landa tre Regnbågar och blev av med en krok på en gäddsnipa som tyckte om räkmacka!

Största bågen, en fin 2 kilos fisk kom sist och den passar perfekt i klaveret på 200 grader och en sådan middag, sitter som en smäck med lite citron, potatis och sen bara smöret från foliepaketet!
Från P - swim såg det ut så här, innan min ängel hämtade hem mig och man kan bara konstatera att ytterligare en kall, riktig kall natt kommer och flera med den!

Titta man på 14 dagars prognosen på www.klart.se, så blir det kallt även under nästa vecka och till den kommande helgen, har vi högst troligt 30 cm is på gölen, om inte mer.....Kung Bore är här nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.