lördag 22 augusti 2009

Sunken Paternoster, en perfekt metod på Gäddans ståndplats mm.











Än har jag inte träffat någon Svensk Gäddmetare som har fiskat med ett Sunken Paternoster tackel och det är lite tråkigt, för det är ett väldig effektivt sätt att fånga Gädda på om du vet deras ståndplatser. Nu är det inte bara ståndplatser denna metod är gjord för, utan du kan använda den överallt. Det är dock bäst att använda denna metod i hål i växtligheten, mot en vasskant, små djuphålor, på brantar och på alla ställen var du vill ha kontroll på din betesfisk, så den inte simmar in i något och trasslar in sig.
Det går med deadbaits, men det absolut bästa är en levande betesfisk som står och jobbar hela tiden, vi ska titta lite på själva tacklet, som inte skiljer sig så mycket från ett vanligt flötmetestackel.
Bild 1. Här ser du tacklet och det är inte så lätt att få det bra på foto, men jag ska beskriva det för dig. Din lina går genom flötet som låsas fast på lekandet på den översta wiren, flötet hållar allt lodrätt i vattnet och det står stilla. Du ska ha en dubbelwire var den översta är 15 cm längre än den nedre, detta för att Gäddan inte ska bita i din huvudlina när den tar ditt bete. Den nedre wiren är den med dina krokar på och i lekandet som förbinder dem 2 wiren ska du knuta fast en tunn nylonlina. Du bestämmer längden på denna nylonlina, jo längre, jo högre i vattnet står din betesfisk, använd ett 2 oz bly för att hålla bottnen.
När du har kastat ut ska du släppa ut lina tills hela tacklet står rakt och därefter monterar du din Drop - off indikator, när Gäddan hugger kommer din indikator antingen att droppa eller resa sig och linan släpper, blyet är inget som stör Gäddan, den har en levande varelse i käften och märkar inte blyet som studsar på bottnen.
Bild 2. Här fiskar jag med ett Sunken Paternoster tackel i ett bakvatten, utanför går en stark ström som Gäddan inte gillar, den går in i bakvattnet var betesfisken ställer sig, denna dagen blev det Gädda på 6,8 kilo på en liten Mört, just på detta spöet. Som du ser står spöet lite upphöjd på banksticksen och det är för att minska strömdraget på linan, braid är att föredra vid fiske i strömmande vatten.
Bild 3. Vid fiske över strömmar eller rakt i strömmen (det är inte lika strömt vid bottnen) använder jag en Tripod för att få upp spöna och därigenom minska strömdraget i linorna. Jag fiskar under dessa förhållanden på detta viset: Jag har ett bly som håller bottnen och ca meter tunn lina är knuten till blyet och i andra änden har jag en run ring var min lina går genom, ett vanligt 2 - kroks tackel med levande eller ett dött bete rör sig under strömmen. Jag lossnar min spole eller baitrunnerfunktion så pass att strömmen inte drar ut lina, men samtidigt så löst att Gäddan kan ta betet utan att känna något misstänksamt. Du kanske undra varför inte bara använda ett Sunken Paternoster tackel? Jo jag gör det om det går för strömmen annars fiskar jag så här.
Bild 4. Oavsett vilken typ av vatten du fiskar, så är mäskning med fiskbitar en stor fördel! Gäddan lär sig snabbt att det finns gratis food och den kommer regelbunden till platsen och fyllar buken och dem blir inte mindre av att du matar dem lite. Spara småfisk i frysen under året och skär dem i lagom stora bitar som visat. Mäska några dagar innan du ska fiska och jag lovar dig att det ger resultat OM du är på rätt ställe och det FINNS Gädda, så kommer du att få fisk. Jag vet ingen som mäskar in Gäddan och det är lite synd med tanke på effektiviteten det har på fisket.
Bild 5. En mindre Gädda från Linnéasjön, det togs i en djuphåla var det en gång i tiden fanns ett hopptorn, nu finns det bara pålarna kvar och här står Gäddan och lurar. Jag använde ett Sunken Paternoster tackel av två grunder, dels är det en bit att kasta och dels ville jag ha ett stationärt bete på en plats var jag vet Gäddan finns. Jag kan ge flera grunder som typ: jag är ej på det klara med djupet, det löser tacklet, blåsiga dagar är det svårt att fiska effektivt därute och ett driftflöte går för fort fram. Ett Paternoster tackel står där tills Gäddan huggar eller du vevar in det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.