tisdag 3 november 2020

Trevally Shads, nya Deadbaits!

Jag börjar oftast mitt fiske efter Gädda runt novembers början, kylan borde ha kommit och gäddorna söker sig närmre land. Tyvärr har det inte varit den rätta kylan, det är varmt för årstiden och detta ställer till det lite.

Nåväl, en titt i frysen och sen var det dags att fylla på lite med betesfiskar inför detta spännande fiske, kanske skulle det finnas lite nytt att prova och jag stack ner till en av stan utländska affärer som säljer allt, dock finns det endast två saker som dem inte har eller kan fixa och det är flygplan och ögon i nacken, där blir det svårt!

November, det är dags för fiske efter Gädda!
Väl framme var det bara att rota runt i frysen och först var det Sardiner och sen hittade jag lite nytt och självklart skulle dessa provas. Bra doft och utseende, som kan eller bör, väcka en gäddas intresse.
Sardin i mitten, dem andra är nya för mig och gäddorna.
Vad hittade jag, jo två nya betesfiskar i form av Indisk Makrill, den finns överst på bilden. Lite knubbigare form än andra Makrilltyper, bra färg och doft. 

Inte så stor och skinnet är inte så tufft heller och det är en stor fördel om man ska kroka gäddan på större avstånd. Denna Indier kommer vi att höra mer om längre fram, jag lovar!

Yellow striped Trevally Shads.
Det nästa jag hittade var dessa Trevallys, om det är små tunas eller vad, jag har ingen aning, men jag föll för dem direkt. Färgen, doften och storleken passar perfekt. Segt skinn och en del har lite röda ögon.
Många fina beten i en kilos påse för 50 kronor.
22 - 25 fiskar per kilos påse och detta för 50 kronor, det är lugnt. Bra storlek och med rätt anpassat 2 - krokstackel, så kan man kroka direkt när gäddan går med betet.
Dem har en medfött huggmarkering!
Dessa betesfiskar har en svart större prick, med andra ord en medfött huggmarkering och det är inte illa eller hur? Kanonbra om stora gamla damen skulle vara närsynt, nu ser hon vart hon ska gapa!
Man kan kroka direkt!
Med detta montage av krokarna, är det bara att kroka direkt och dina krokar hamnar i käkvinkeln och ingen gädda skadas eller sväljer ner betet.
Spännande väntan!
Jag testade dessa fiskar under mitt senaste karpfiske, på en ståndplats, var det går en större gädda och det var faktiskt lite mer spännande än vanligt. Inga doftämnen, bara naturell doft, inget annat.
Liten, men nya betesfisken fungerade.
Det blev en gädda, en liten snipa och den blev tyvärr den enda, var den gjorde på ståndplatsen, annat än att leva farligt, det vet jag inte.

Den större gäddan var antigen proppmätt eller inte där, men jag tar henne för eller senare på detta bete, där finns inga tveksamheter, hon kommer eller så tar hon en rå Indier!

En familj med Sångsvanar besökte sjön.
Dagen gick, en liten gädda, blankpass på karp, vilket inte är så ovanligt. Allt som hände, var att tre Rådjur skrämde mig tidigt på morgonen och sen dök en familj med Sångsvanar upp på sjön, två vuxna och tre ungar, en fin syn och upplevelse.
Sångsvanarna stack och så även jag.
Tristessen blev påtaglig för familjen Svan och dem drog mot Kalmarkusten och en stund senare drog jag mig hemåt med hopp om lite mera kyligt väder framöver, så gäddorna kommer i farten igen. Tills nästa gång, önskar jag er alla skitfiske och böjda spö!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.