fredag 13 november 2020

Glidande gäddtackel för alla typer av bottnar.

Då var vi framme vid det utlovade tackel, som jag använder till bottenmete med ett glidande bly. På tal om bly, så är det viktigt att du använder ett bly, som verkligen inte flyttar sig, när gäddan hugger och dra iväg med din betesfisk. Blyet skall ligga kvar och jag rekommenderar minst 3 oz ( ca 85 gram) och gärna ett lite tyngre.

Detta gör att du får en snabb indikation, något jag kommer till. Ett lättare bly kan flytta sig och skapa ett motstånd ingen gädda gillar och den kan släppa ditt bete. Jag ska visa mitt tackel för bottenmete med glidande bly och detta tackel kan användas på ren botten eller över gräsbottnar och för både beten, som ligger på bottnen, på gräset eller står uppoppade över eventuell gräs mm.

Mitt glidande tackel i sin helhet.
Egentligen är detta nog ingen större nyhet, men vi tar en titt på hur jag går tillväga och det fungerar väldigt bra. Indikationen är bra, inga gäddor släpper mina beten och det är trasselfritt.
4 AA-hagel på Overtrace.
Jag använder alltid två stycken wirer, en Overtrace som är minst 15 cm längre än wiren med mina krokar, dessa monteras ihop med ett kraftigt beteslås och på den längsta wiren monterar jag t ex som här 4 AA-hagel och jag kan nu använda betesfisken på bottnen eller ståendes en bit upp i vattnet.

Dessa små hagel märker inte gäddan, men dem håller nere min betesfisk och skulle betesfisken sjunka av någon anledning och lägga sig på den långa wiren, så är det ingen fara, vilket det hade varit om där fanns en nylonlina. 
Hur det står allt friktionsfritt på bottnen.
Det finns olika flytbommar att köpa, jag gör mina egna och dem består av en längre 1 x 1 cm bit från en sittdyna eller liggunderlag och jag trär en bit nylonlina genom hela biten, med en längre betesnål.
Run-ring eliminerar all motstånd.
I ena änden knyter jag fast en run-ring och sen trimmar jag flytkroppens kantar lite med en sax, i andra änden av nylonlinan gör jag en överhandsknyt, som blir den svaga länken, om mitt bly skulle fastna i bottnen.
Safety lock för montage av Blysänke.
Nu pressar jag ihop flytkroppen så pass mycket, att jag kan knyta fast en hake till mitt bly, men samtidigt att nylonlinan är stram inuti flytkroppen och nu kan man enkelt ta bort blyet inför transport till och från vattnet eller om man förflyttar sig under dagen.
Finslipa dina krokar, det är viktigt!
Alla krokar är inte vassa när dem köps! Så kolla dem innan du gör tackel! Kolla dem även under fisket och efter varje landad gädda. Skulle det finns något fel, så kan du putsa upp skärpan med en fin nagelfil eller kassera kroken som är dålig.
Montera dina krokar och pierca betesfisken.
Du har nu sett ett effektivt tackel för alla typer av bottnar och nu monterar du ditt bete som visat och piercar betet lite med en knivspets. Du bestämmer om betesfisken ska ligga på bottnen, stå en bit över bottnen eller så balanserar du betesfisken så den sjunker väldigt sakta och den lägger sig på gräset, valet är ditt!
Korrekt inställt.
Med detta tackel finns bara ett sätt du ska monterar din indikator och den ska som vanligt sitter direkt under den öppna bygeln som visat. Du får inga drop-back napp! Gäddan tar ditt bete, ditt tunga bly ligger stilla och linan dras ur indikatorns linclips och sen går larmet, allt friktionsfritt och gäddan märker inget förrän du ger mothugg.

Detta tackel trasslar sig aldrig under kast, men det vill gärna dela lite på sig under kastet, blyet går sin väg och betesfisken en annan väg och jag brukar så snart allt landar, hålla linan tight och det hela samlar sig vid blyet och du får direktkontakt. Det var allt för denna gång, snart ses vi här igen och tills dess önskar jag er skitfiske!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.