onsdag 18 november 2020

Kärring gölen, Nybro.

Suget efter att fiska gädda stiger i mig vid denna årstid och en kväll slog tanken mig ... Jag har aldrig provat efter gädda i den lilla Kärring gölen nere i Pukeberg. Det skulle testas, varför inte, det kan finnas en eller två fina gäddor. Längre upp i ån, bakom kyrkgården har jag fått flera runt 5-6 kilo, så varför inte här?

Dagen efter tog jag en liten runda och kollade läget: bra plats att sitta på, jag skulle kunna fiska överallt, men det skulle bli svårt att få några banksticks i den steniga backen. Jag bestämde mig för att testa ett pass och sedan utgå från detta, chansen finns jo och med tanke på att det för flera år sedan togs en 11 kilos fisk ca 200 meter nedan för denna håla, under bron mot Växjö, så varför inte spilla ett par timmar här.

Kärring gölen, Nybro.
Vart kommer gölens namn ifrån? Jo, för länge sen fanns en liten kvarn här och många av Nybro´s "Kärringar" tvättade kläder här just var jag skulle sitta. Numera tvätta kärringarna hemma i sina fina blanka maskiner och nu var min fråga om all tvål från förr, hade dödad alla gäddor eller skulle det finns någon kvar till mig?
Inloppet till vänster och bakvattnet rakt fram.
Pukebergsån tillför friskt vatten och säkerligen lite föda också, miljön är fin och här finns Bäckneonöga och snart ser man Strömstaren längs med ån och i denna lilla håla.
Utloppet ligger längst ner till höger.
Stort är det inte, men det finns ganska djupt vatten ca 4 meter i mitten, lagom med växtlighet och det finns Mört, Braxen, Sutare, samt någon Karp och jag vet åtminstone om en Ål på 1860 gram från hålan, så föda finns, som dessa arter livnär sig på.
Novembermörkret.
November är bra, men jag gillar inte dessa kolsvarta dagar, utan välja helst dagar med sol och vind under denna månad. Min dag skulle bli nästintill nattsvart och det kan påverka resultatet, men det stod klart att hålan skulle provas med tre olika Deadbaits.
Bra feature för gäddor.
Lite features finns, bakvattnet var man under sommarmånaderna kan meta Braxen mm, var ett ställe och här lades ett flöte med en Trewally Shad och sen kunde jag fiska mot buskagen som hängde ut, där bör det stå någon gädda.
Tufft att få ner mina sticks, men det löste sig.
Att få ner mina banksticks för spöna var inte det lättaste, men med lite jävla anamma och lite övervikt, så gick det så där och det fick duga, larmen funkade och indikatorerna satt åtminstone bra för att ge en snabb och tidig indikation om något skulle vara framme.

Högre spö fick en Sardin och lades längs kanten mot utloppet och det vänstra spö fick en huvudlös Indisk Makrill och lades på djupaste stället i hålan, alla beten fiskades naturella, ingen doft tillsatt, dels för att testa dem även här.

Första gädda på Trewally Shad.
Klockan blir 08.30, den magiska tidspunkten för dagens första, men det hände inget och jag slog fast att eventuella gäddor nog var lite morgontrötta och det skulle dröja till 09.15, var jag fick första, en liten snipa, men åtminstone en gädda. Den hittade min lilla Trewally Shad inne i bakvattnet, flötet gick sakta i sidled på ytan och den blev min.
Den tog Sardinen som låg på djupaste stället.
I samma sekund den lilla snipan simmar ut i hålet igen, släpper min ena indikator och en gädda har hittat min Sardin, kul och den ger allt den kan, men även den landas och det blir väldigt lugnt efter den.
Flötet i mitten av bilden och Sardinen under flötet.
Lite större gädda på ett större bete och det gjorde att jag bytte till en Sardin på flötemetespöt och provade på flera ställen både med statiskt fiske och sink and draw, men det ville sig inte och jag började funderar om dessa var dem ända gäddorna i hålan.
Sardin igen och dagens sista.
Jag hade lovat att vara hemma runt 12.30 och vid 12 tog jag sista kaffet och flötet längs vassen dras sakta ner och tredje gäddan får hälsa på mig. Sardinen är ganska hel och ser bra ut och jag lägger in den i bakvattnet och ger det hela en kvart, inget mer händer!

Jag plockar ner dem andra spöna och när jag ska veva in flötet, så sitter hela skiten fast och jag får hämta ett par handskar på tanke på braiden, som skär sönder händerna utan skydd. Jag får dra något tungt för hand och det var en 3 meter lång svart gren. Jag fick upp grenen och i andra änden satt en wobblar och jag blev denna dag tre gäddor och en wobblar för 80 spänn rikare!

Kul att prova detta hål! Lite regn, gott kaffe, frisk luft och lite erfarenhet, gädda fanns och jag fick tre på en förmiddag, mackorna var goda, inget på Makrillen, men det kanske inte finns något större? Så jag ska inte klaga, det kan andra göra. Dock återstår en fråga! Ska jag återkomma ett pass till för att se om det finns en större, som inte var på hugget denna dag? Jag vet inte, kanske, jag får se, men jag önskar er skitfiske!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.