lördag 3 september 2011

En premiär för 8 år sedan.

Detta fiske utfördes i det lokala vattnet Linnéasjön och på västra sidan av sjön, närmre bestämt i Joelskogen, var campingen ligger belägen. Vädret var till en början bra, men det skulle bli kallare med vindar från ryska Sibirien och därtill lite lätt snöfall. Vattentemperaturen var troligen bara lite över nollan och jag hade en förhoppning om, att mina fiskbitar, som jag lade ut under veckan skulle ha dragit fram åtminstone en hyfsat pike denna dag. Jag hade inte de största förväntningarna i livet denna dag, men premiären skulle bli av i allafall. Pohlman hade rätt angående vädret även denna dag och snart låg Linnéasjön inbäddad i ett vackert vintertäcke och visst var det lite näpet om händerna, men det var vackert att beskåda med det varma kaffet i hand. Jag har 3 spön med mig för bottenmete och ett för flötmete, som skulle drifta lite i den svaga vinden. Två deadbaits lades ute på branten ner mot djupet och en Kebab - rig med blandade fiskbitar lades precis på kanten, var jag hade lagt ut mina free offerings under veckan, väntan kunde börja.

Jag hörde ett par bleeps och tittade på klockan, jomän 08.30 var klockan slagen, det slår aldrig fel. Denna gädda hade hittat min ena Sill och efter lite fibblande gick den med betet, ett bra tecken på hur de beter sig i kallt vatten. Fisken satt bara i ena kroken, men den lilla trekroken i size 8, satt i käkvinkeln och det var ingan större fara för att tappa fisken, min dag och premiär var räddad!

Jag hoppas att du har lite betesfisk i frysen eller sparade lite från kräftfisket, om inte så är det på hög tid, att du skaffa dig lite betesfisk innan kylan kommer och gör det svårt att meta upp dessa. Du kanske känner någon som tävlingsfiskar, be honom eller henne om att få fångsten och skär ner dessa och frys in dessa bitar i lagon stora portioner. Att mäska en plats eller sträcka med fiskbitar, är något av det effektivaste du kan göra, gäddan är en tacksam varelse, som inte gärna bränner engeri på att jaga och den hittar ganska snabbt, dina gratis måltider. Hela, halva beten och definitivt en Kebab - rigg, allt fungerar och det blir ganska lätt att få ett par runs även under dagar, var det tillsynes verkar helt hopplöst.

Här en gädda, som just tog en Kebab under mitt ledgerfloat, fiska dessa flöten cirka 2 fot över djupt och sänk din lina i vattnet. Flötet lägger sig direkt, när gäddan tar ditt bete och sedan vandrar det på ytan eller dras ner, när gäddan går ut mot djupare vatten och hela tiden talar ditt nappalarm om vad som händer. Denna sexa gjorde en del tappra försök för att återgå till friheten, men den tröttnade ganska snabbt i det nollgradiga vattnet och en visit på matta, var ett faktum.

Senhöstgäddor är otroligt vackra med sina färger, som följer höstlövens nyanser, de blir inte finare än så här. Hon fick vila upp sig några minuter i en säck, men bara under tiden, jag rotade fram kamera och min våg. Lagom under tiden jag såg vågen dras ner till 6,4 kilo, kröp en liten gnutta sol fram och jag passade på att föreviga henne på mattan. Dagen minusgrader gjorde att det hela blev en snabb process och hon fick sin efterlängtade frihet igen. Min premiär blev bra och snart var jag hemma i värmen hos familjen igen. Allt hade fungerad som jag ville, mäskning fungerar alltid och det ända jag var lite tveksam till denna dag, var hur mycket gädda det fanns på västra sidan av sjön ... jag brukar inte meta just här, men det blev en lärorik historia denna dag som skulle öppna nya mäjligheter i framtiden.


Som du kanske har noterad, så har jag lagt en länk till Västerviks Fiskecamp, här har man guidade gäddfiskedagar och det kanske tilltalar dig och dina kompisar. Det är en bra födelsesdagspresent till en gäddfiskare eller varför inte dra ut ett gäng med arbetskompoisarna nu till hösten var de stora Strömmingsgäddorna kommer in?











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.