tisdag 20 september 2011

On the bank med Brainbowbengt!

Hela gölen var full av flug - och spinnfiskare, det satt även några nutz som försökte att fånga någon fisk som heter karp. Jag var med Bengt på Brainbowfiske och nu skulle jag få lära mig detta fiske och se med egna ögon hur han går tillväga och hur duktig han är på detta speciella fiske. Under tiden Bengt ordnade sina grejor tittade jag mig omkring, ingen fick någon Brainbows, men dessa fiskar var uppe hela tiden vid ytan och plaskade, som om de inte fick syre. Jag frågade experten om varför ingen fångade något och hans svar blev att det var amatörer som var ute och jag ska snart visa dig hur det går till Luis! Detta lät väldigt trevligt och jag tog fram mitt medhavda kaffe och checkade min Nikon, så jag var klar om det skulle lyckas för detta supertrevliga proffs.Utrustningen förvånade mig ganska mycket och jag var tvungen till att ställa lite frågor som Bengt lite halvirriterad svrade på. Han hade en stor metallställning som kallades en pådd, den låter man spöna ligga på under tiden man väntar på att Brainbowen ska nappa. Man har även något tingel-tangel som sitter på linan, någon form av hängere, det ser faktiskt ut som en klädhängere, men jag fick aldrig riktig kläm på vad denna sak heter. Delen med kroken och agnet heter takkel och i dem finare kretserna kallas det för ett Bult-rigtakkel och det ska vara väldigt bra för Brainbows.

Det är enligt experten väldigt viktigt att agnet, här en jätteräka, täcker hela kroken,så inte Brainbowen ser kroken. Kroken tyckte jag såg grymt stor ut, men det är bara en 6/0, en storlek man alltid börjar med om fisket är trögt! Allt kastades ut och jag såg aldrig vart det landade, så med kaffet och nikonen i handen började vår väntan, skulle det bli en Brainbow i dag?

Plötsligt blev det ett förfärdligt ljud som kom från någon av de svarta boxerna som satt på pådden och Brainbowexperten for upp och tog spöet. Jag blev rädd och undrade vad det var som hände och med spöet böjd svarade han att det var en Brainbow. Min rädsla sjönk efter ett tag och mitt gamla hjärta lugnade ner sig, jag kunde göra i ordning min kamera, för att ta lite fina bilder. Jag behövde inte vara snabb med denna procedur, det tog mer än 2 ½ timme innan den kom in till den jättestora håven, som experten hade bragt med sig. Solen hade hunnit upp och jag fick hjälpa experten av med lite kläder och hans varma mössa, den starka fisken hade fått experten till ett stadie, var svetten rann, fast vi var i den kriminella delen av september månad. Han lyckades att få denna Brainbow i sin håv och han var lycklig och glad över att han nu fick en fin middag till sin familj.

- Den var fet och fin sade han och ringde sin familj som kom efter en stund med ett flertal plastkassar, som skulle fyllas om det kom in ett stim med Brainbows. Barnen for runt i buskarna och damen i fråga hade familjens nya tillskott fastknuten runt magen, lite som Eskimoerna gör med sina barn och ibland sälungar som håller på att frysa ihjäl. Kvinnan såg dock svenskt ut till utseendet, men man vet aldrig med säkerhet, vart de härstammar ifrån i dessa tider.

Så här ser en Brainbow ut, jag tycker att den är ganska blek, men man ser lite svagt Brainbowens färger och experten var lyckligt över sin fångst, då den hade hela fenor? Fenor är dem grejorna som sticker ut från Brainbowens kropp. Jag noterade färgen på expertens skor och ställde frågan om färgen mm och fick till svar att Brainbows tycker om blårändiga färger och att dessa var dem bästa skorna för detta fiske, vilket han jo hade beviset för mig. Jag noterade även att han under uppriggningen av sina spön, hade missat att få linan genom ett par av ringerna, detta gav mig upphov att ifrågesätta om han verkligen var den expert, som han utgav sig för att vara. Lite i tystnad frågade jag hans vackra kvinna, ni vet hon med barnet på magen. - Bengt är fan ingen expert, han är bara en glad amatör, som tror att han är lite bättre än han är. Dessa ord råkade den självutnämnde experten höra och det blev ett satans liv och det fortsatte hela vägen hem till Trekånten var de kom ifrån. Alla skrattade åt dem, mest skrattade Fussianus och T-bridge Ivar.











1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.