torsdag 19 maj 2022

Svar till Leif Sewohl och en liten ursäkt!

Först och främst får jag be om ursäkt för att jag störde er Gäddfiskare med ett inlägg om Karp, det var verkligen inte meningen. Men tyvärr blev det så och jag är bara människa och ibland gör vi fel. Vad hände då? Jo, stress eller oaktsamhet, vad vet jag, hur eller hur, så gjorde jag hela inlägget klart på fel blogg och kunde sen inte flytta inlägget till rätt plats, var det hör hemma och än en gång ursäkter jag mig!

Det verkar ha gått bra ändå, ni hittade det i alla fall, enligt besökarantalet och det var bra och skadan är inte så stor. Så med ursäkten utskickad och förhoppningsvis detta utrett, så går vi vidare med dagens inlägg och tro det eller ej, men här får jag åter ge en ursäkt till Leif Sewohl, då hans fråga har blivit hängande ett tag i mejlboxen, men nu kör vi Leif och du får dina svar besvarade och jag skickar dig lite bevis i bildform.

Många färger, men man har sina favoriter.
Dem flesta som spinnfiskar, fiskar med olika plast, gummi och andra beten, har sina favoriter, det kommer med tiden som man fiskar och får resultat. Det gäller både storlekar, färger och en massa andra egenskaper hos ett bete.

Frågar man en yngre person i dagens läge om personens favoritbete, så kan man få ett svar på ett bete, som man aldrig har hört talas om? Är det en jigg eller Jerk? Frågar man en äldre herre som kommer in med sin tråeka, så får man svar som Reflexspinnaren, Mörrumsspinnaren eller Atomdraget i blå/silver eller Droppenspinnaren o s v. Med andra ord utvecklingen är galet och det går fort, men glöm inte dessa gamla klassiska beten, dem funkar fortfarande lika bra, om inte bättre, nu var dem knappt används längre.

Svart huggmarkering.
Leif har köpt på sig lite av Fladens mindre Jerkbaits och i olika färger, men han hade lite svårigheter med att få dem att ge fisk och att krokarna hänger sig i huvudlinan.

Av bilden jag fick, så har du för kort wiretafs, skaffa längre eller gör fluorocarbontafsar i 40-50 cm längd eller köp dem kraftiga Titaniumtafsar och då går det bättre och det gäller alla beten.

Fladens Jerk fungerar inte bara för mindre Gäddor.
Fladens Jerkbaits kan vevas in som en vanlig spinnare och den får en sakta svängande gång, som kan ge fisk. Man kan jerka dem på vanligt vis och det ger lite mera fisk och så kan man göra som jag gjorde denna dag, var jag gick en runda runt Svarte göl bara för att få bilderna.

Man kastar ut Jerken, låter den sjunka ner och den ställer sig på buken på bottnen, nu vevar man sakta, samtidigt som man hysteriskt knycker i spöt och det ger verkligen betydligt mer än dem två föregående exempel, så testa det Leif!

Rainbowfärgen är helt klart min favorit.
Alla färger jag har provat, bland dessa jerkbait har gett fisk i någon form, men ingen så mycket som just den Regnbågsfärgade i 25 och 50 gram, den är faktisk lite outstanding. Men så är det för mig, andra har andra favoriter.
Dessa mindre Jerkbaits kan fiska på olika sätt.
Variera färger, storlekar, fiskesätt och kasta alltid runt i solfjäderform på en fiskeplats och prova alla djup och du kommer att få Gädda, om dem finns där.
Vacker teckning på denna.
Denna lilla byling stod under en buske, så fiska även av platser var du misstänker att dem står i bakhåll och lurar på byten, typ under grenar och buskar.
Rundans sista och jag tror att bevisen finns!
Jag hoppas att dessa tyvärr mindre Gäddor visar effektiviteten hos Fladens Jerk, utöver dessa, så fanns det en del som bara följde efter och skrämdes av mig. Jag tror dock att beviset för effektiviteten finns!
Fladens Pike Beast, Swim Wizz kopia?
Bland andra av Fladens produkter, så gillar jag denna Pike Beast, som verkar var en kopia på den gamla och super effektiva Swim Wizz, det finns i alla fall väldigt stora likheter dessa emellan. 2 möjlighet för att variera djupet och numera har man förbättrat krokarna, tror dem ligger runt en 50-lapp per styck.
Djupgående Mörtfärg och lite rött.
För lite mer djupgående fiske, så har denna billiga Wobblare blivit lite av en favorit, dels färgen och effektiviteten, men även det låga priset av 20 kronor styck. Jag ger dem flesta av mina beten en svart hugg markering mellan krokarna och behövs det, så får dem lite rött, en färg som attraherar rovfisken till hugg.
Kompisens favorit i grön "Motor Oil" färg
Jag fick ett gäng av dessa jiggar av kompisen, det är hans favos fär Gädda, som han själv säger: - Funkar inte dessa för dagen, så funkar inget!

Jag tror honom, tron kan förflytta berg, som det sägs och jag ska montera dem med lite större jiggskallar och se hur effektiva dem är enligt mitt tycke och jag hör nog av kring dessa.

Bullhead, en hemmagjord Jigg.
En av hans vänner tillverkar dessa Bullheads och det ska bli spännande och testa oc se vad dem går för, dem är lagom tunga och bör ha en fin gång. Färgen gillar jag, lite grönt och lite motor Oil, den kombination kan bara ge fisk.

Det var allt för denna gång och jag hoppas att du Leif blev nöjd med dessa svar, om inte så hör du bara av dig igen. Då återstår det bara att önska er alla skitfiske och säga på återseende nästa gång. Ha det super därute!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.