söndag 8 maj 2022

En fin eftermiddag på Stora Hindsjön.

Jag fick ett par bleeps på mobilen och i andra änden undrade Jösse om jag var uppstigen, vilket jag så klart var, klockan var över 12.00! Han undrade om jag ville följa med till Stora Hindsjön utan för Alsterbro, ett vatten med fina Gäddor och Gösar. Vad svarar man på en sådan fråga, självklart!

Han skulle testa ett ekolod och jag passade på att testa lite spön för just trollingfiske och snart satt vi i bilen på väg mot ett spännande vatten, var jag aldrig har fiskat förut och första stoppet blev Coop i Alsterbro för införskaffning av fiskekort.

Med det klart, så var det dags att lägga i pråmen och staka sig ut och sen ordning på grejerna och allt gick som smort, nu skulle det minsann bli spännande och se om vi kunde lyckas med antingen Gädda eller kanske en fin Gös från detta vatten.

Kapten Herman vid rodret.
Ekolodet fungerade perfekt och vi upptäckte snart hur kuperad botten det var, allt från stenar under ytan till djup ner till 9 meter och vi såg en hel del fisk också, vilket var bra. Det ökade definitivt spänningen oss emellan.
Jag satsade mest på Gädda denna dag.
Vi körde med lite blandade beten, jag hade mest Gäddan i tanke och Jösse körde med lite beten för Gösen. Ut med dessa på Paravanerna och sen började en lång runda runt sjön med 5 beten i släptåg.
Två av våra fyra Paravaner.
Ena kilometern efter varandra och lika många kaffekoppar gled ner, men ingen fisk, konstigt nog! Vi såg jo dem på lodet, men det ville sig inte.

Jag hade dock ett hugg, var fisken tog lina, men tyvärr släppte dem och jag förmodar att det var var en Gädda, gissningsvis runt 5 kilo kanske, vi får aldrig veta!

Här fattas bara Vargen och Fiskgjusen.
Jag gillade den karga naturen runt Stora Hindsjön och fram för allt den kuperade botten runt öarna var branterna var otroligt markerade och dem låg ganska nära land på ett flertal ställen. Men varför fick vi inga hugg på vara beten? Vi testade senare lite olika färger.
Denna gav en snipa och sen var det över.
Det var tyvärr bara att konstatera att det skulle bli svårt denna fina eftermiddag, men chansen fanns jo hela tiden och det är inte så farligt, sällskapet var fint och trevligt som vanligt och vill inte fisken nappa, så får vi väl återkomma till sjön, svårare än så är det inte!

Jag skulle få en fisk, en väldig liten snipa, som med tiden kan bli en fin Gädda. Den högg på denna wobblare och då jag har bra ögonmått och öga för detaljer, så var den ungefär 4 cm längre än wobblaren och Jösse fick den stora äran att kroka av den och återutsätta denna snipa.

En koncentrerad gubbe.
Spöna fungerade bra för trollingfisket och det sista kommer jag att recensera inom kort för er. Jag kan redan säga att det var skönt att kasta med och man känner varenda rörelse i sina beten, oavsett vad man använder och det gillar jag. Men som sagt en mer ingående recension på detta spö, kommer ni att få inom kort.
Test av spö.
Vi avverkade ytterligare ett flertal kilometer, men fiskarna uteblev och man kan nog säga att det var trögt. Det gör inget,vi hade en fin stund på sjön med sol och lagom vind. Den fina naturen som omgärdar sjön, men det fanns ändå något som spökade i mig. Hur kan man trolla en så lång sträcka, utan att det hände mer, än det gjorde?
Här tappade jag en större fisk!
Kanske framåt kvällen, att Gösen skulle vakna eller en sen Gädda? Nej, det ville sig inte oavsett vad vi provade med och det var bara att inse fakta att vi måste återkomma till denna pärla och innan dess skaffa sig lite info om sjön och lite heta områden.
Massor av vatten.
Hur stor Stora Hindsjön är, vet jag inte, men den är stor nog för att kunna fiska helt fel och med fel menar jag på fel plats. Hade vi hittat stor fisk på lodet och haft tiden på vår sida, så kanske vi hade använd våra flötmetespön, som fans med i båten? 

Alla vatten har sina Hot spots och har man kännedom om dessa, så blir fisket betydligt lättare. Jag återkommer mer än gärna, chansen för en stor Gädda finns och fram för allt chansen att höja mitt PB på Gös, som ligger på 3160 gram. Jag vill ha upp den till 5 kilo, 3160 gram är ett skämt, men jag fiskar inte Gös, men kanske i framtiden, det blir lite mer av den varan.

Körkortet till sjön.
Coop i Alsterbro säljer fiskekort, det finns dagskort, veckokort, familjekort och årskort att tillgå. Kolla på nätet under I-fish och där hittar man en del info kring fisket och regler.

Jag ska definitivt återkomma igen, trevligt vatten, lätt att sjösätta och sjön hyser fina fiskar, så kanske det blir ett årskort nästa gång, vi får se! skitfiske på er och snart kommer recensionen på spöt jag nämnde.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.