torsdag 1 mars 2018

Svar till Mårten.

Jag har med mig lite skrammel i en burk och ett spö för att kasta lite under tiden jag väntar på att gäddan ska hitta ett av mina Deadbaits. Ren och skär tidsfördriv i min väntan och det ger en och annan gädda under min väntan.

Jag fick en fråga från Mårten om vilka färger jag anser bäst för gädda och hur jag tänker i mitt val av bete. Han undrade även lite över beten med röd färg och beten som är vita med rött huvud, liksom signalfärgade beten. 
Skrammel.
Först av allt, tack för dina frågor Mårten och jag ska svara dig så gott det går. Jo, jag väljer bete efter mitt eget tycke först, jag har mina favoriter och jag vet vilka färger gäddorna gillar och sen har vi dem tröga dagarna var inget fungerar.
Med Firetiger färgen är det lite till och från.
Börjar vi med tröga dagar, så kan ett bete med signalorange, signalgul, firetiger eller rött/vitt färg reta upp en gädda till hugg, så dessa färger rekommenderar jag när fisken är trög. En död fisk kan väcka dem också :-)
Softbait i Abborrfärg, en favorit!
Jag väljer oftast beten i blå, grön, silver och svartsilver som utgångspunkt, det är nog de vanligaste färgerna folk använder och dem ger fisk.

Jag gillar softbaits och diverse jiggar, då gäddan oftast hugger igen om den missade betet och orsaken är att betet är mjukt och känns mera naturligt.
Guld och bronsfärgade beten är också bra för gäddan.
Färgerna Guld, Silver, brons och koppar är enligt min mening bäst i mörka hummusfärgade vatten, men jag kan inte riktigt säga varför. Soliga dagar är oftast lite mörkare färger bra, troligen är det silhuetten som syns bra mot den ljusa vattenytan.
Shallow Runner i silver.
Sen har vi fenomenet var gäddorna bara följer efter betet och vänder i sista sekund och här är mina tips att göra sig mindre om du fiskar från land och sitta i båten. Man kan öka farten på betet eller stoppa helt om du har ett flytande bete. Alla små trix som kan få gäddan att ta ditt bete.
Hm! Grönt igen!
Beten med gröna färger tycker jag är suveräna, gäddan tar betydligt mera abborre än vad vi tror och det spelar ingen roll om vattnet är fullt av mört.
Blått fungerar alltid.
Blå färg och alltid lite vit eller silver någonstans på betet och de bara funkar. Vi efterliknar en mört, men tittar man på en mört under vattnet och ett blått bete bredvid, så är skillnaden väldigt stor, men vi lurar 1000-tals gäddor ändå.
Denna gäddan tog guld!
Färger är en sak och rörelserna i betet en annan sak och vi kommer att diskutera dessa ämnen så länge vi lever. Alla har sina egna favoritbeten, och det är bra, tron flyttar berg eller hur?

Jag vet att tron på ett bete ger mer fisk, du fiskar bättre med något du tror på. åt andra sidan går det oftast sämre med något du har lite tveksamheter till ... känner du igen dig?
Fat Deep Diver.
Ingjutna rasselkulor eller inte? Bra fråga! Jag tror att allt som kan väcka gäddan är bra. Ljud lockar definitivt, titta bara på alla saker vi hänger på våra 2-krokstackel, rena julgranen ibland, men det lockar.
Glupska är dem ... ibland!
Vissa dagar är gäddan på hugget och då är det ganska enkelt att få fisk, sen har vi dagarna var fisket går lite upp och ner och slutligen dagarna var inget hjälper, inte ens en levande mört eller abborre.

Då får man testa allt, kasta överallt, veva snabbt och ryckigt eller sakta med stopp, prova olika färger och hjälper inte det, så tar du fram det där hemska betet som du inte tror ett skit på och då kanske? Annars kommer du tillbaka nästa gång och då går det nog bättre hoppas jag.
Viktiga verktyg, både för dig och Gäddan.
Ett litet tips om verktyg för Gäddfiskaren. Köp inget klent, en Peang kan fixa det mesta, men en kraftig tång med bra nyp är bättre och skaffa dig en med bra längd.

Jag har en vanlig avbitartång för wiretafsen, om gäddan skulle ha svald ner betet och jag behöver klippa sönder tacklet för att få ut krokarna. Denna tång är väldig bra för wire, inget annat.
Så kan det bli om oturen är framme.
Jag har en längre avbitartång som klipper sönder krokarna och den är bra om  ... ja, du ser bilden ovan! Du kan vara hur försiktig, men andra kanske inte är det och då är risken stor för att stora tången måste fram.
Avslutningsvis beten med vit kropp och rött huvud. Dessa finns i ett otal av varianter och dessa beten ger fisk och man kan undra varför, det finns jo inget i vårt avlånga land som ser ut så. Jag tror att dessa och andra lite lustigt färgade beten är gjorda för att skapa nyfikenhet eller att dessa färger retar upp rovfiskar till hugg.

Gäddan har en lite snäv filosofi kring detta, en sak kommer i dess närhet och den reagerar inte, nästa gång gör den ett utfall för att skrämmas och det brukar fungera i gäddans värld, men fortsätter problemet att komma, så äter man upp problemet, en ganska bra lösning för oss, som står i andra änden av linan eller hur? Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.