söndag 18 mars 2018

Lite tips inför vårens ankomst.

Vi hade mildväder och man trodde ... Men igår hade vi 10 minus och gardinen åkte ner igen, hur länge ska vi vänta på öppet vatten? Någon som vet?

Hur eller hur, så slänger jag av mig ett par tips i min väntan på en pytteliten chans för fiske, fast det verkar dröja ett tag till.
Två spö, variera dina beten.
Vid fiske med flera spö, så bör du variera dina beten, har du endast Sill med dig och gäddorna inte är sugna p Sill, så är risken stor att du åker hem med en blankning i bagaget.

Ha alltid flera typer av beten med dig och prova olika beten, flytta dem, byt plats på spöna efter 20 - 30 minuter, sök upp fisken. Sitt inte still och tro att dem kommer till dig, jobba för varje hugg!
Mäsk för gäddan.
Ett gratis mål mat är aldrig fel och det har dem flesta fiskar lärt sig och så även gäddorna och lite fiskbitar lockar in dem till platsen.

Det räcker oftast med 1-3 gånger innan ditt fiske ska ske och det blir otroligt lättare att få napp och jag rekommendera dig att börja med fiskbitar, halva betesfiskar o s v.
Ledger stem.
Gäddan gillar att stå och lura i gräset på bottnen, där kan den använda sin färg och bli nästintill osynlig och det är här man isf ska placera sina beten.

Gräset kan ställa till det lite för oss metare och en Ledger stem, en flytkropp på en pinne som har en hake för ditt bly, löser detta galant, du ser på bilden hur denna stem funkar och du! Glöm inte att poppa upp dina beten, så gäddan lättare ser dem och känner doften.
Bom för fiske på gräsbottnar.
Man kan köpa dessa stems och dessa bommar och man kan göra dem själv genom att köpa vissa komponenter och limma och klistra och passa på nu medans isen ligger, sen är det too late!
Driftflöte för gädda.
Driftfiske efter gädda är så effektivt, nästan lite orättvist mot fisken. Ni såg John Rushworhts fina dubbel senast ni var här och man fiskar av väldigt stora avstånd och distanser med ett flöte och lite vind i ryggen.
En multirulle ger bra direktkontakt med ditt driftflöte.
Min personliga mening är att en multiplikatorrulle med en 30 lb Braid är det absolut bästa för driftfiske och det gäller både från land och båt.

Man har direktkontakt med flötet genom linan och din tumme och linan dras från rullen i lagom takt. En haspelrulle ger inte samma kontakt, bygeln måste vara öppen och det skapar lätt en kurva i din Braid och det ska vevas för att rätta till detta o s v. Testa får du se vad du tycker är bäst för dig.
Fiske i mörke kan ge bra utdelning.
Många kommer för sent eller lämnar vattnet för tidigt, mitt eget fiske börjar oftast en timme eller två innan det ljusnar och jag stannar ofta en timme in i mörkret och det har gett fisk som har funnits i området under hela dagen.

Oftast är det tal om större gäddor, dessa har svårt att obemärkt smyga sig på ett fiskstim utan att upptäckas, men i mörke är det enklare för dem, så ge detta en chans, du har inget att förlora, annat än en timmes sömn och den tar du igen efter fisket.
En bra pannlampa är ett måste.
En bra pannlampa är guld värd under dina mörka timmar vid vattnet, skaffa en bra modell som passar dig och ditt fiske och se till att du har extra batterier med dig.

Sak du fiska i mörke i ett nytt vatten, så kom medans det är ljust och kolla din fiskeplats för eventuella hinder, innan du påbörjar ditt fiske. Det är inte roligt att hitta trädet med en fin gädda mitt i natten, jag lovar för jag vet!
Locket är fortfarande på!
Ja det var allt för denna gång och jag avslutar med en symbolisk bild på hur det ser ut här just nu. Jag väntar, jag vill ut och bända lite, kasta, känna spänningen ..... men det tar som sagt sin tid detta elände vi får utstå. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.